Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Indkøring af anlæg, indstilling af pumpe

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Volvo Benny
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 13 apr 2017 00:04

Indkøring af anlæg, indstilling af pumpe

Indlæg af Volvo Benny » 13 apr 2017 00:08

Søger en ekspert icon_cheesygrin.gif i opsætning af anlæg, da jeg ikke kan få det til at køre ordenligt...

Nå, det er en lang forklaring.
Jeg har for et år siden bygget et værksted. Drømme værkstedet. Barndoms drømmen!

Opvarmningen af værkstedet forgår med en Danfoss Gemina Termix VVX med Danfoss ECL 110 vejr kompensering. Ja det er en fjernvarme united, uden varmtvandsbeholder men med gennemløbsvarmer til varmt brugsvand. "Fjernevarmen" til anlægget kommer fra vores oliefyr som er er 2 kreds fyr. Det har kørt som 1 kreds til huset ind til værkstedet blev bygget og så blev kreds nummer 2 taget i brug.

I værkstedet er varme anlægget bygget som 2-strengs anlæg med ialt 6 radiator og 1 gulvvarme... 6 radiator med Danfoss termostat på tilgang fordelt på værkstedet og gulvvarmen i baderummet med Danfoss termostat på retur.

Radiator er stillet på 3,8 som svar til 22 grader og gulvvarmen er sat til 4.

Styringen er sat til Komfort mode som gør at den reguler temperaturen ens hele døgnet, dvs uden natsænkning eller noget. Temperaturen på styringen er sat til 22 grader.

Fremløbstemperaturen er styret af styringen i forhold til udetemperatur, det samme er returtemperatur dog med et max på 50 grader.

Brugsvandet er sat på 50 grader, men det er gennemløbs varmer og ikke varmtvandsbeholder så det er ok har jeg fået fortalt

Til cirkulation af hele systemet er:
Fra fyret i huset er en Grundfoss Alpha2L som stå på trin "3" i konstant hastighed pga hele huset er med gulvvarme og for at få nok cirkulation på vandet til værkstedet. Den del af anlægget køre perfekt.

Problemet er ude på værkstedet hvor der også er monteret en Alpha2L pumpe.

I følge manuel skal den stå på "Highest proportional-pressure curve (PP2)" da det referer til 2 strengs anlæg.
Her havde jeg dårlig varme og dårlig afkøling på vandet.

Så prøvet jeg som alternativ i følge manuel "Lowest proportional-pressure curve (PP1)*"
Det virket heller ikke rigtig.

Så prøvet jeg af egen mening "Lowest constant-pressure curve (CP1)*" og så skal jeg love for der kom varme på.
Men denne indstilling referer til gulvvarme alene.

Så jeg er forvirret hvad den pumpe skal stå på ?

Skal jeg vælge det hvor den reguler i forhold til tryk og varme forbrug?

Eller skal jeg vælge de konstante hastigheder 1-3 trin ?

Håber nogle kan hjælpe lidt ?

De 2 cirkulations pumper bruger i alt for omkring 100kr i strøm om måneden hvis de stå på trin 3 konstant hastighed, så det vælter ikke budgettet men hvis man nu kunne få det til at køre optimalt så ville det jo være godt

Tak på forhånd

Mvh Benjamin


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Indkøring af anlæg, indstilling af pumpe

Indlæg af Kruse » 13 apr 2017 09:16

Jeg mener at en pumpe skal stå på det laveste mulige trin, hvor der stadig er på alle steder.
Så når du har fundet en indstilling der giver dig den varme du vil have, er alt fint.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Besvar