Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny varmeinstallation i ældre hus

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Kruse » 12 jan 2013 12:26

Jeg tænker på hvorfor lave cirkulation på varm vand? Vis VV er trukket inden i fremløb vil der jo ikke vare varme tab der, så er det jo kun det stykke fra hvor VV rør kommer ud af fremløb og til hane der kan blive kold.
Tænker på vis man cirkulerer VV tilbage i retur vil vandet blive kølet ned til samme tempratur som returen og vvb skal hele tiden varme noget vand op.

Ellers er den ingen problemer i at køre vv i en ekstre slange i fremløb, bare de har samme tempratur. Der kan der så komme et problem vis du vil slukke fyr om sommeren, her kan cirkulation komme til sin ret eller have en lille ekstre el vvb i huset.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Ugelvig » 13 jan 2013 20:50

Grunden til, at vi lavede cirkulation på brugsdelen, var at vi havde mulighed for at sætte det til om sommeren, hvor der måske ikke er det store varme forbrug i huset. Så kunne det være rart med cirkulation, så man ikke skal stå og vente på det varme vand. Vi har heller ikke vores pumpe til at køre nu om vinteren. Pumpen er forøvrigt tidsstyret, så den er sat til cirkulation om morgnen (bad) og aftenen (opvask).
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af pso » 13 jan 2013 22:50

Husk også at ligge kabler til evt følere og styringsledninger. Lig f.eks et 5 leder.
Jeg ville lave rørene således.
3 rør inde i hinanden.
Yderst 110mm kloakrør, inde i det kan der være 1, 2, eller 4 rør afhængig af hvor god isolering man vil have.
I dit tilfælde ville jeg nok have 2 styk i hver, faktisk vill jeg nok ligge retur varme og kold vand i det ene og fremløb og varmtvand i det andet.
Hvert inderrør skal så være rør i rør. som mellemrør bruge de sorte træk rør som man normale bruger og køber sammen med pex.
Billigste løsning er pex som det inderste vandbærende rør. Jeg ville bruge 22m universal pex.
Bemærk at pex kun er specificeret til 70 grader ved lavt tryk og 50 grader ved højt tryk.
I praktisk har jeg dog aldrig hørt om problem så længe man bruger de rigtige pex bøsninger med rillede centerbøsninger.
Til højere temperatur som f.eks solfanger har jeg brugt bløde kobberrør, men det er besværligt.
Man kan naturligvis også bruge de nyere alupex såfremt men dem har jeg ikke værktøj til og dermed ingen erfaringen og viden om.
Rørene skal centreres passende i de store 110 mm rør.
Det gør jeg med noget 18-22mm krydsfiner, som jeg skærer i skive så den centrere i røret uden at klemme.
Afhængig af hvor mange rør der skal i hver skæres der så 2 lige sider, til 2 rør vill jeg nok skærer den ned til omrking 60mm.
Der bores så 2 huller et til hver rør de skal være så precise at de faktisk klemmer lidt omkring de sorte trækrør.
Man graver renden og borer et 100m hul i kloakrørene for hver ca 0.7m altså 3 i hvert rør.
Man ligger kloakrørene ned et af gangen max 2m langt, de borerede 10mm huller skal vende opad.
For hvert 2m rør sætter man 3 krydsfinerskiver altså ca 0.7m imellem og skubber rørene igennem.
Så de næste krydsfiner skiver og det næste 2m rør etc. Evt bøjninger i hver ende sættes på til sidst.
Bemærk at 90 grader bøjninger er meget svære at arbejde med, brug højst 45 grader og gerne 30 og 15 grader.

Når rørene er lagt så skal de isoleres, det gøres med 2 komponent skum. Du må ikke bruge almindelig vindues skum det suger fugt.
Altså noget 2 komponent skum som blandes automatisk når det trykkes ud. Jeg kan detsværre ikke at huske hvad det jeg brugte hedder.
Vigtigt: Du starter i midten af røret og trykker skum i til det når ud lige før det næste hul, så et hul længere ud til hver side og så videre.
Så har du et et rør der er bedre isoleret og langt billigere.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af themasterdk » 14 jan 2013 08:40

Jeg vil sætte VVB i huset og ikke i lade. Kan ikke se grunden til den skulle side alt for langt væk fra, der du skal bruge varmt vand. Om du så vælger at lave cirkulation eller ej.
--------- ;-) ---------------

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Carslen » 14 jan 2013 11:13

pso. ja det var også noget i den dur jeg havde tænkt på. Men istedet for kloakrør, så bruge drænrør, da det er flexibelt og man undgår bøjninger. Jeg vil tro man kan bruge brøndskum?
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af themasterdk » 14 jan 2013 11:20

Carslen skrev:pso. ja det var også noget i den dur jeg havde tænkt på. Men istedet for kloakrør, så bruge drænrør, da det er flexibelt og man undgår bøjninger. Jeg vil tro man kan bruge brøndskum?
De er jo ikke tætte
--------- ;-) ---------------

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Carslen » 14 jan 2013 11:29

nej, men det er kloakrør med huller i, jo heller ikke :-) og hvis brøndskum eller 2 komponent skum tætner hullet, ser jeg ikke noget problem i det.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af themasterdk » 14 jan 2013 11:35

Carslen skrev:nej, men det er kloakrør med huller i, jo heller ikke :-) og hvis brøndskum eller 2 komponent skum tætner hullet, ser jeg ikke noget problem i det.
Nej, det kan du havde ret i icon_cheesygrin.gif
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 jan 2013 14:48

Du kan jo også forhøre dig hos et par fjernvarmecentraler.
Det er tit de ligger inde med nogle stumper, eventuelt dobbeltrør, som de gerne vil af med.
Så slipper du for meget arbejde.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af pso » 14 jan 2013 21:58

Jeg glemte en detalje.
Efter skum var færdig hærdet skar jeg nogle stumper ud af et overskydende kloakrør og limede dem over hullerne med kontaktlim baseret på opløsningsmiddel.
Så faktisk er min løsning med vandtæt yderrør.
Jeg ved ikke om brøndskum dur, jeg tror det var den her jeg brugte
http://www.danalim.dk/produktkatalog/by ... nskum-596/
Bemærk at den heller ikke efterekspandere.


Besvar