Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny varmeinstallation i ældre hus

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Carslen » 09 jan 2013 11:03

Hej

Vi har lige overtaget et ældre hus på122m2, hvor der ikke er noget centralvarme. p.t. er der en luft-luft VP og brændeovn. Resten af huset er med elradiatorer... Varmt vand kommer fra en 50l vandvarmer.
Da gulvet skal op i noget af stueetagen og isoleres vil jeg i den forbindelse nedlægge let gulvvarme. Jeg ved endnu ikke hvor meget jeg kan grave ud, da det er kampstensokkel.
Det skal forberedes for at der kan komme ny varme og vand installation efterhånden som der kommer penge til det, så det skal laves rigigt fra starten af.
Jeg har ikke lagt mig fast på hvad varmekilden skal være om det er pillefyr eller VP og dette er ikke relevant p.t. Men da jeg gerne vil have fyrrummet i laden, for at spare plads i huset og have mulighed for evt pillesilo, har jeg lidt spørgsmål.
Der skal trækkes rør til varme og brugsvand ca 15m i jorden mellem fyrrum og hus.
Men hvad med VVB?

Hvis VVB er placeret i huset er det, som jeg ser det, optimalt i forhold til det er tæt på tappestederne og jeg kan nøjes med at trække 2 varmerør og et til koldt vand. Jeg skal så dog finde plads til den i huset. evt grave et kælderrum og stille den i.
Hvis VVB er placeret i fyrrumet skal jeg trække 5 rør(1 til vand, 2x varme og 2 til varmt vand) og der vil jeg ryge noget pga varmetab og cirkulation.

Men hvad hvis man på sigt vil have solvarme? det skal jo normalt ind i VVB og så er det bedste vel at have det tæt på VVB. Den optimale placering af solpaneler er på huset, så det taler jo for at VVB skal være i huset.

Så hvad vil være optimalt?
Og hvilken dimensioner rør skal jeg trække i mellem fyrrum og huset? er det bedst at vælge noget med hul igennem, såsom 32mm til både vand og varme eller bedst med mindre dimensioner?
Og kan man grave en kælder til VVB i huset?

på forhånd tak
Kim
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html


Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Ugelvig » 09 jan 2013 11:30

Jeg ville placerer fyret (IKKE VP), VVB og selve installationen i et fyrrum i laden. Herfra ville jeg trække et fjernvarmerør med 2 stk. 40 mm rør i præisoleret skum i jorden (120 cm nede). Inde i disse 40 mm rør ville jeg trække en 16 mm rør til varmt brugsvand. Træk én i hver og lav cirkulation på dem, så har du altid varmt brugs vand i huset - evt. med tidsur, så du styrer, hvornår cirkulationen skal køre (bad og madlavning/opvask).

Skal der være varme i huset hele året rundt (gulvvarme)?

Jeg ville vælge en stor VVB (eller lille akku.) med mulighed for selvstændig tilslutning af solfanger (ca. 4-600 l). Så kan solfangeren tage sig af varmen de 5 - 6 mdr. om året, hvor du slukker fyret. Og det kan hjælpe til resten af året sammen med fyret. Placeringen af solfangerne skal du ikke være så nervøs for. Alternativt smider du 1 - 2 kvm mere op (koster ca. 2.000,- pr. kvm). Men de kan sagtens lave varme selv om de ikke ligger stik syd i 45 - 55 graders hældning. Kun solceller der har den begrænsning ;)

Men et træpillefyr i størrelsen 10 - 14 kwm med auto. tænding er vejen frem. Så kan du producerer varme til under 40 øre pr. kWh. Drop tanken om VP, den kræver stadig EL for at køre... Ved en COP værdi på 4, koster hver eneste ene kWh 50 øre... :'(
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Carslen » 09 jan 2013 13:09

Tak for svar.
Skal lige forstå det rigtigt. Du vil trække det 16 mm rør inde i det på 40mm, så centralvarmevandet løber uden om det tynde rør? Hvad hedder den kobling der skal på i hver ende?
Jeg vil ikke tror der behøver varme hele året. Naturligvis vil det være rart at badeværelsesgulvet er varmt og evt håndklædetørrer også er varm.
Ang solfanger, så ligger laden med tagflader mod øst/vest med ca 30gr hældning. Der vil det være pænest hvis det kan sidde på østsiden.
Huset ligger med tagflader mod nord/syd hældning ca 45gr.

ang. varmekilde hælder jeg nok mest til noget pillegnasker. Det afhænger også af hvad evt afgift ender på osv. men det er en anden sag.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Ugelvig » 09 jan 2013 13:21

Ja, jeg vil trække det lille rør inde i det store. Koblingen er jeg ikke helt sikker på, hvad hedder. Skal huske at tage et billede af en installation som den i løbet af i eftermiddag.

Det er altid dejligt med varme i gulvet på badeværelset :)

Øst siden til solfanger er fint! Så producerer de varme fra om morgnen og opvarmer beholderen til senere brug. Alt efter, hvor mange I er i husstanden, vil jeg mene at 6 - 10 kvm er fornuftigt!

Angående afgift snakker vi om 500 kr. pr. ton i år 2020!? Altså 10 øre pr. kWh. Lur mig, om ikke også EL prisen er steget med mindst 50 øre inden 2020, så passer forholdet mellem EL og træpiller igen.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 jan 2013 16:39

Hej Carlsen.
Hvis du køber vacuumrør i stedet for plane solfangere, så vil det være rigtig godt, at have ca. 45 rør på østsiden + 45 rør på vestsiden.

Her kører du røret op til fangerne igennem den ene side først, smutter gennem taget og hjem i gennem den anden side.
der er nemlig ikke ret stort varmetab gennem vacuumrørernes manifol.
Jeg har lavet flere anlæg på denne facon, og de virker helt fantastisk.
Og så vil jeg da anbefale en 12 - 1300 liter combitank til v.v.beholder med indbygget 2 spiraler.
Den nederste til solfangerne og den øverste til pillefyret/centralvarmen.
02-09-03 Vacum f. + combitank og masseovn.JPG
02-13-27 Solv. Akku-tank og Pillefyr.JPG
Jeg har endnu ikke set den slags fittings i handlen, som skal bruges til at koble rør i rør sammen med.
Der tror jeg, du selv må finde på et eller andet.
Men ideen er rigtig god.

Jeg har mange andre diagrammer, hvis du gerne vil lave det på en anden måde.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Carslen » 09 jan 2013 17:09

Mange tak for svar.
Det med rør i rør havde jeg ikke lige set komme, men det lyder som en ide. Skal det lille rør være en bestemt slags, der kan tåle noget bestemt eller kan det bare være et alm VA-godkendt PEX rør?

og tak for tegningerne Ernst. Jeg har fluks bestilt din bog.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Ernst Drastrup » 09 jan 2013 21:14

Hej Kim.
Tak for ordren på bogen om solvarme.
Der er en bog på vej til dig.

Ja VA godkendt pex rør vil være en god ide, at putte det igennem et f. eks. 40 mm. PEL rør eller lignende.
Så skal du bare finde ud af, at samle det rigtigt i enderne, - pex røret skal du jo på en måde fiske ud gennem f.eks. et T stykke.
Så vidt mig bekendt, findes der ikke et færdigt fittings til den slags.
Længdeudvidelsen skal du ikke tænke på, da disse rør udvider sig ca. lige meget i varme.

Jeg ønsker dig held og lykke med det gode og store projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

pso
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Modtaget likes: 5 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af pso » 09 jan 2013 21:33

Carsten spørg om i vil ligge et 16mm varmtvandsrør inde i et 40mm rør hvori der ligger centralvarmevand fra laden til huset.
Jeg synes ikke i svare ham klart. Jeg mener IKKE at det dur og det tror jeg heller ikke i andre mener det.
For så vil centralvarmevandet køle det varmevand ned til samme temperatur som det har.
Rør i rør er en rigtig god ide fordi så kan du skifte inderøret uden at grave det hele op.
Men varmtvand og centralvarme skal i hvert sit rør eller på anden måde isoleres fra hinanden.
Jeg mener så at et 16mm er for lidt som hovedrør til varmtvand, det vil give et stort trykfald bare man åbner 2 haner samtidig.
Man siger normalt at 15mm pex kan trække en hane, 18mm 2 haner og 22mm 4 haner.
Da dit rør også bliver langt ville jeg ligge 22mm til vand frem og tilbage.
Eller placerer VVB inde ihuset, men det er så en helt anden løsning.
Preisoleret løgstør rør som kan tåle vand koster kassen, såfremt du har løst til at lave nogen selv kan jeg godt fortælle hvordan jeg lavede mine egne til en brøkdel af prisen.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Flemming DJ » 09 jan 2013 22:01

Man ku' også tænke i lidt andre baner og etablere et mindre solfangeranlæg i stuehuset til brugsvand, evt. lidt rumvarme til at lune gulve, når nu der er tagflade mod syd. Solvarmebeholderen kan også bruges som VVB om vinteren med centralvarme i den øverste spiral. Og den står i beboelsen og varmetabet går til "rumopvarmning" i.st.f. til pipfuglene.

Denne løsning tillader også slukning af pillefyret i sommerperioden. Og solvarmeinstallationen fylder ikke meget i huset.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

ny varmeinstallation i ældre hus

Indlæg af Carslen » 10 jan 2013 07:48

Jeg vil helst undgå at have en beholder stående i huset, da jeg kun har plads under en trappe til gulvvarmestyring og shunts. Skal der en beholder ind i huset, skal jeg finde plads ved at grave. :(
Jeg tænker lidt på at lade det ene rør være til varme med retur i det samme rør. Det andet er til brugsvand med retur i sig selv. Viega har en løsning de kalder smartloop se http://www.viega.dk/4638.htm men er vist kun til centralvarme og det ligner noget der koster kassen :shock:

pso: jeg vil meget gerne høre dine erfaringer med at lave dem selv.
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html


Besvar