Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 13 sep 2017 23:06

Hej Alle

Jeg har, som nogen måske ved, et større fyringsanlæg på den gård jeg netop har overtaget. Tidligere ejer havde ikke meget forstand på det, så har bogstavelig talt intet information på det.

Jeg prøver at danne mig et overblik over hvordan mit anlæg det virker, og om der er nogle forbedringsmuligheder jeg skal benytte mig af når jeg skal installere et pillefyr. Pillefyret er allerede købt - det er et Baxi TPK 24. Jeg regner ikke med dette anlæg kan drive alle 3 lejligheder, men det vil kunne give en god hånd de fleste måneder. Egentlig skulle jeg have brugt TPK24'eren i min maskinhal og købt et større anlæg til huset - men dette er lige på hold. Jeg er stadig ikke helt sikker på hvordan jeg bedst tilslutter pillefyret til nuværende installation.

Jeg har lavet en situationstegning af anlægget, og taget nogle billeder. Jeg har ikke tegnet alle ventiler på situationstegningen - dem jeg ikke har tegnet er der istedet billeder af.

Jeg håber der er nogle som kan fortælle mig groft hvordan anlægget virker eller er påtænkt at virke fra dem der byggede det. Samt hvordan jeg bedst muligt installere pillefyr og optimere nuværende anlæg.

PDF Version - nem at zoome ind på
https://www.dropbox.com/s/r2gxd3d3i47a9 ... g.pdf?dl=0

Word version hvis nogle foretrækker dette:'
https://www.dropbox.com/s/ktymv58i959jb ... .docx?dl=0

Blandede billeder:
Akku tank:
















RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Bigfoot » 14 sep 2017 13:28

øhm......... hvorfor er det lige du har købt et baxi tpk24?

Hvor mange kvadratmeter taler vi lige om her? Det er sku da noget af et anlæg med den store akkutank og med et 75kw træfyr.

Det baxifyr dækker da nul og niks i dette her?
fyr.jpg
Jeg tillod mig at fjerne det som jeg mente var til gene i dit setup, medmindre du selvfølgelig har planer om at blive ved med at fyre med træ, så ignorer min tegning.

Men alt andet er fandme for ukomfortabelt.

Men det totale antal kvadratmeter er ret relevant her, for at kunne fastlægge hvad størrelse fyr du skal bruge.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 14 sep 2017 13:49

Hej Bigfoot

Jeg vil forsætte med at have brændefyret tilsluttet så jeg kan 1) Sparer penge og 2) sikre mig at have nok effekt til at kunne varme op i dec/jan/feb. Der er tale om godt 700kvm opdelt i 3 lejligheder. Jeg er udemærket klar over, at 24kW Baxi ikke er nok til at varme det hele op i de hårde måneder, men det vil være rigeligt i overgangs perioderne samt til at hjælpe til når der ikke fyres i brændefyret. Jeg har lavet noget teoretiske beregninger på varmeforbrug og graddage, og i den beregning vil jeg kunne nøjes med 24kW undtagen januar og februar.

Det ville være ret simpelt at ændre installationen til rent pillefyr, men det er ikke tilfældet her.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af pelle » 15 sep 2017 04:54

Hej.. :)
Det ville være en hjælp om du ville sætte et nummer på hver kuglehane/ventil/shunt og pumper på din fine tegning. Du kan sikkert godt se at det er lidt svært lige at forklare om hvilken kuglehane det drejer sig om. Den ventil du ikke ved hvad er er en klapkontraventil. Den forhindrer at varmen ryger over i kedlen når kedlen er kold.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 15 sep 2017 08:23

Hej Pelle

Du har selvfølgelig helt ret! Jeg har opdateret oversigtstegningerne som jeg linker til i min første post. Hvis du åbner dem igen burde du kunne se numrene. Jeg har også tegnet kontraventilen ind - men er ikke 100% sikker på jeg har vendt den rigtigt.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af pelle » 15 sep 2017 10:40

Yes :) Så, er det meget lettere at forklare :great:

Hvis vi kikker på kedel kredsen (Den kreds mellem træfyr og akkumolering tank) først. Den kontraventil (9) har du tegnet forkert. Den skal være åben i mod kedlen. Hvis den ikke er der vil du opleve at den øverste halvdel af din kedel altid er varm. Så, der skal være så der er lukket fra kedel over til akkutank der.

V8 er der kun hvis du skal til at skille noget ad . Så, er der ingen grund til alt det vand fra akkutank går til spilde.
Du kan åbne V4 og lukke V7 Så, er det kun den øverste halvdel af din akkutank du varmer op. Lukker du V4 og Åbner V7 er det hele akkutanken du varmer op. Praktisk set behøver du egentlig blot at bruge V7. Det gør ikke noget V4 altid er åben. Jeg ville nok altid lade V7 være åben da du ligeså godt kan varme hele tanken op, når du alligevel er i gang med at fyre.
V3 på forbindelsesrøret mellem shunt og retur til kedel. Den kan du lade være helt åben eller lukke den delvis. Det forbindelsesrør er der for at du kan spæde varmt vand til kedlens bund. Vand vil jo den nemmeste vej, så det vil være en fordel du lukker den noget i. Det skal blot være sådan at der er min.60 grader ved bunden af kedel.

V1 og V6 åben og V2 lukket. Nu benyttes oliefyr. Praktisk set vil det være nok kun at benytte V6 og V2. og altid lade V1 være åben. Det er nok at spærre et sted, så der ingen gennemgang er til oliefyr. Jeg har lige en lille bøn til dig. Vil du ikke nok omplacere den 300 liters trykeks. så, den går direkte til træfyr. Der må altså ikke være nogle ventiler imellem den og træfyr man uforvarende kan komme til at lukke for. Det kan gå grueligt galt om du fyrer og vandet ikke har adgang til at det kan udvide sig.. Ligeledes ville jeg sætte en seperat tryk eks på direkte til pillefyret ligeledes uden ventiler imellem kedel og denne.
Hvis du engang skal til at rode med det. Så, ville jeg nok benytte returen ind midt i akkutank til returen fra lejligheder. Og så helt droppe den med den funktion den har nu. Du, varmer da bare hele tanken op når du er igang. Så, var det smartere blot at bruge den til retur fra hus. Det er bedst at få returen et godt stykke ned i stedet for at få det ind ved toppen af akkutank da der kommer en del omrøring af temp. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 18 sep 2017 22:29

Hej Pelle

Tak for dit svar! Jeg har gransket det en del og prøver at lave en ny tegning over hvordan det skal se ud.

Jeg forstår ikke rigtig hvad udtaget på midten af tanken gør godt for. BGvarme mener jeg bare skal lade være med at bruge det. De mener også jeg bør undersøge de 2 toppunkter på tanken noget mere (om det ene går til bund el. lignende).

Hvad tænker du om det?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af pelle » 19 sep 2017 03:35

Hej.. Jo, det rør i midten er som jeg skrev, hvis du ønsker kun at opvarme den øverste halvdel af tanken. Jeg er enig med din vvs mand. Undlad at brug det . Om centralvarme returen går via et rør til bunden kan du finde ud af ved at skille det ad i toppen. Stik en pind ned. Så kan du mærke om der sidder et rør ned i tanken. I så fald er det ok. :) Hvis det så er et rør må du undersøge hvor langt det går ned. Men, en halv til en hel meter fra bunden så er det fint.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af Rakjaer » 19 sep 2017 08:46

Hej Pelle

Jeg har lavet en tegning over hvordan jeg vil ombygge anlægget. Opbygningen tager udgangspunkt i BG Varmes C3 system. https://www.dropbox.com/s/ij41471rlroup ... n.pdf?dl=0

Ombygning af anlæg, word version:
https://www.dropbox.com/s/085jcw7yaitks ... .docx?dl=0

Ombygning af anlæg, PDF version:
https://www.dropbox.com/s/kwhl52u7houon ... 7.pdf?dl=0


Jeg overvejer om det ville give mening (alt efter hvordan akkumulator tanken ser ud) at bruge de 2 øverste udtag på tanken til pillefyret. På den måde ville pillefyret cirkulere over det aller øverste lag i tanken og 1) holde den frostfri, 2) bruge den varme der nu er tilbage i tanken. Er det nonsens og spild af tid at gøre det?

Hvad ville i gøre anderledes?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fortæl mig hvordan mit anlæg virker

Indlæg af pelle » 19 sep 2017 12:15

Hej.
Det er ingen dum ide, og kan fint lade sig gøre. Så, en føler ovenpå tanken så pillefyret tager over når der ikke er mere varme i akkutanken. Jo, for det er rigtigt. Der vil kun være varme allerøverst i tanken. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar