Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Bigfoot » 22 okt 2017 09:04

Jimmi Holm skrev:Hej med jer

Jeg har for nylig købt et nedlagt landrug, hvor der er installeret et Baxi TPK 24.
Stuehuset er 230 m2 og middel isoleret. Det hele kører perfekt og uden problemer.
Der er i den en længe lavet en gildesal på 100 m2, som jeg gerne vi have mulighed for at opvarme.

Så er spørgsmålet om jeg skal installere en kalorifere eller radiatorer, og om det overhoved kan lade sig gøre med det fyr, som er installeret nu.

Det er nemt at trække rør osv. da fyrrerummet er lige ved siden af gildesalen. Min største overvejelse er, om fyret er stort nok, og det kan trække en kalorifere. Jeg har set på en ved VVS eksperten på 12 kW https://www.vvs-eksperten.dk/varme/varm ... lator-12kw
Er det er bedre at installere radiatorer? Gildesalen bruges ikke så ofte, og skal ikke opvarmes når den ikke bruges.

Håber i har nogle gode råd.
jeg ville ikke bruge kalofairer.... det larmer af helvede til.
Hvor er du fra i landet? Jeg har en 4 meter lang radiator liggende, af en kompakt og ret så effektiv model, som nemt kan opvarme en stor del af det rum du har der.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Rakjaer » 23 okt 2017 15:28

Jeg ville altid anbefale 2 eller 4 mindre radiatorer end 1 stor. Det giver mere komfort i hele lokalet.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Jimmi Holm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 21 okt 2017 14:27

Re: Installation af kalorifere med Baxi TPK 24

Indlæg af Jimmi Holm » 24 okt 2017 21:45

Okay. Tak for det. Jeg tænker også at det ville være bedst at installere flere små radiatorer.


Besvar