Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kølervæske

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Jesper Arning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 23 okt 2016 19:48
Mit fyr: BlackStar+ 16 Kw
Areal: 265
Brændsel: VIDA træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4880

Kølervæske

Indlæg af Jesper Arning » 07 dec 2017 13:19

Vi kæmper lidt med at få det varme vand rundt til alle radiatorer i et gammelt hus, med delvist ret store rør og meget store jern radiatorer. Det er monteret en ny Grundfoss Alpha 3 pumpe og her senere i dag, tager jeg en tur mere med udluftning af systemet. Nu har jeg læst at man med fordel kan tilføje nogle liter kølervæske til vandet, da det nedsætter modstanden i rørene og skulle gøre det lette for cirkulations pumpen, at få vandet rundt. Er der nogle der har nogle store indvendinger imod dette?

Og 2 bonus spørgsmål:

Er der enighed om at fyr og cirkulations pumpe bør slukkes når der udluftes?

Hvilken indstilling skal jeg vælge på Alpha 3 pumpen i sådan et gammelt etstrengs system?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Kølervæske

Indlæg af BWJ » 07 dec 2017 19:44

Jesper Arning skrev:Vi kæmper lidt med at få det varme vand rundt til alle radiatorer i et gammelt hus, med delvist ret store rør og meget store jern radiatorer. Det er monteret en ny Grundfoss Alpha 3 pumpe og her senere i dag, tager jeg en tur mere med udluftning af systemet. Nu har jeg læst at man med fordel kan tilføje nogle liter kølervæske til vandet, da det nedsætter modstanden i rørene og skulle gøre det lette for cirkulations pumpen, at få vandet rundt. Er der nogle der har nogle store indvendinger imod dette?

Og 2 bonus spørgsmål:

Er der enighed om at fyr og cirkulations pumpe bør slukkes når der udluftes?

Hvilken indstilling skal jeg vælge på Alpha 3 pumpen i sådan et gammelt etstrengs system?

Den med glycol har jeg godt nok aldrig hørt :shock:
Mon det at du ikke kan få ordentlig varme på, er fordi at en "klog" har monteret forkerte termostatventiler, og ikke ventiler beregnet til 1-strengs, i det tilfælde kommer der ikke meget varme på.
Og ja pumpe bør slukkes, min. ½ time før der udluftes, så luften når at samle sig.
Hvis du bruger Grundfos GO Balance-appen er der tips og tricks til indstillingen af pumpen i real time.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Besvar