Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme styring

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
bygningskonstruktor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 dec 2016 17:03
Mit fyr: Baxi multiheat 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4672
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Klippinge

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af bygningskonstruktor » 15 dec 2017 20:29

Jeg har taget lidt billeder af det system jeg har. Kan ikke se biffen steder i vejledningen fra Danfoss at der skulle være nogle med en kode for højere fremløb. Har prøvede at tage akulatorerne af dog uden effekt.
Vedhæftede filer
20171215_051008.jpg
20171215_051114.jpg
20171215_051128.jpg


sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af sologbrænde » 16 dec 2017 05:36

har det virket eller er det et nyt anlæg

bygningskonstruktor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 dec 2016 17:03
Mit fyr: Baxi multiheat 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4672
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Klippinge

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af bygningskonstruktor » 16 dec 2017 10:15

Det har aldrig kørt 100%, synes jeg. anlægget er fra 2014.

pendec

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af pendec » 16 dec 2017 11:24

Aktuatorer har ingen effekt på varmegrad, de tænder/slukker kun for tilførsel af vand til den pågældende kreds.

Det ville være godt lige at have får fremløb og retur med på billede, jeg synes at Danfoss har lavet dette anderledes? Så at fremløb går op igennem pumpe til (noflowmåler) toppen og ned, burde jo betyde at du havde retur på nederste højre side?

Jeg mistænker dit fremløb for at være under sølvhanen til venstre nederst i billede? Så sølvhanen er vel din termostat? Kan dog ikke se hvor føler går hen til fra toppen over pumpen.

bygningskonstruktor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 dec 2016 17:03
Mit fyr: Baxi multiheat 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4672
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Klippinge

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af bygningskonstruktor » 16 dec 2017 20:57

Jeg har mit fremløb og retur i bunden med ved de to røde kugleventiler. Den lange sølvfarvet er en termostat som stor på maksimum.
Vedhæftede filer
20171216_204936.jpg


pendec

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af pendec » 16 dec 2017 22:30

Nå,
Nu har jeg forsøgt at forstå dit setup lidt

- Din shunte løsning, er iflg. Danfoss en MIDI-shunte, og normalt kun lavet til 1-3 kredse(60m2) ;( (du har 5 på din)
1231.JPG
1231.JPG (12.87 KiB) Vist 2518 gange
- forskellen på dit og de større er også medfølgende kontraventil.
- Så jeg tænker at din pumpe kører på en anden hastighed end din primære pumpe? Så selvom du presser 60grader ind, vinder returen som blandes med det nye 60 grader frem-vand. Her mener jeg mere retur vand genbruges end nyt 60grader vand gør, så temp stiger aldrig.

Prøv at check din pumpe, jeg kan se de større modeller har variabel hastighed , din pumpe har måske ikke det, og den er kun 10-40, hvor de større systemer som Danfoss laver til 5 kredse og over 60m2 gulv.

Du har ingen flowmålere (FHF system uden -F), så du skal regulere tryk iflg. denne manual: https://www.vvsnetto.dk/wp-content/uplo ... 10_MAN.pdf

Det må jo være hvor frem kommer ind og mix opstår med retur vand, at du mister temperatur (som du siger er max 30g) , så mon ikke det er mixet af frem og retur , som synes at være konstant når din termostat er på MAX(6).

Så jeg tror:
1 - få shunte hastighed til at matche din primære pumpe
( 1a - Det kan være din pumpe ikke er god nok, hvis du har over 60m2 gulvvarme. )
2 - Sænk din termostat til 2-3 stykker. Min termostat med ekstern føler klarer 34 grader lige nu, og den er på 2. Jeg kan komme op på fuld styrke når termostat tages af, det skal du jo også kunne men du siger det ikke virker, som nok er returen som mixer med end 5 grader koldt ind hele tiden. Retur bliver koldere når det er dette som genbruges hele tiden, så det må være mere end 5 i difference?
3 - Et forsøg kan også være at for at sikre pumper kører korrekt, så fjerner du Danfoss sølv termostat , så den er konstant åben. Så burde termostat viseren i toppen jo gerne hoppe hurtigt op på 60(eller hvad du har) grader, som bekræftelse på at varmt vand kommer igennem? Når du monterer termostaten, så burde du så kunne regulere det.

Det er så min vurdering efter at have læst manual og hvordan du skal bruge det. Det var lige så meget fordi jeg var nysgerrig og at jeg overvejede en HC2 løsning til mit LinkCC setup.

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af sologbrænde » 17 dec 2017 06:53

Mulige problemer:
Begrænset vandtilgang
For lille til-afgang til blandeanlæg kun 15 mm ?
en "prop" eller snavset snavssamler ?
fastsidende nåleventiler under returventil eller akulatorer
forkert forudindstilling af vandgennemgang
defekte akulalorer
helt eller delvis lukkede afspæringsventiler på manifold

bygningskonstruktor
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04 dec 2016 17:03
Mit fyr: Baxi multiheat 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4672
Årligt forbrug: 4-5
Geografisk sted: Klippinge

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af bygningskonstruktor » 17 dec 2017 15:55

Hej Pedec.

1:)Jeg har nu nedsat hastigheden på min cirkulationspumpe ude på mit pillefyr. Så nu passer antal watt med hinanden den laveste hastighed på på cirkulationpumpen med den højsten på shunten.

2:)Jeg har også sat min termostat på 3 nu og glæder mig til at se hvad er sker. Hvordan skal jeg kunne tage termostaten af for at hæve temapureturen ? Jeg kan ikke se hvordan den skal kunne tages af.

Jeg kan se at nåleventiler under motorene står på N så der er fuld knald på. Jeg er i gang med at få indtastet data i danfoss quickplanner for at få den ændret.
Finder der ikke en formel eller skema for hvordan de nåleventiler under den røde proppe ? De er alle skuret helt op allesammen.

Pumpen til gulvvarmen er en Grundfoss Alpha 2 15-40-130

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af sologbrænde » 17 dec 2017 17:27

ingen formel. Det er kun afspæringsventiler for hver enkelt kreds
Har du mulighed for at måle med ir-termometer på rørene ?

pendec

Re: Gulvvarme styring

Indlæg af pendec » 17 dec 2017 19:50

Hvordan er det gået, hvad siger TEMP måler i toppen af din gulvvarme nu? Lavere eller ligefrem højere nu?

Du burde jo kunne se på temp måler, eller mærke temperatur stige på fremløbskredse og de rør nedenunder i toppen.


Besvar