Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Samtale med banken...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Samtale med banken...

Indlæg af MichaelK » 25 aug 2016 21:48

He... Ja, jeg har da haft en lignende oplevelse. Godt nok ikke med lånomlægning, men
med køb af aktier i selvsamme bank. "Tilbuddet" var, at man købte aktier i banken, og
fik status som "Plus-kunde". Det betyder at man slipper for gebyrer, og årsgebyr på bla.
VISA-Dankortet.

På spørgsmål om størrelsen af "investeringen", var tilbagemeldingen at minimum var på
20.000,-. Da jeg så lige lagde de årlige gebyrer sammen, endte de samlede gebyrer på
ca. 500,-.

Da jeg så spurgte, om de i ramme alvor mente, at det var fornuftigt at lade daleren rulle,
for at holde på femøren? -Så var svaret.... Øhhh... tjaaaa.. Næææh, det var det måske
ikke. Så var det møde slut!

Ovenstående udspillede sig kort før finanskrisen, hvor aktiemarkedet dykkede voldsomt.
Værdien af aktierne blev næsten halveret, så besparelsen ved at afslå tilbuddet var jo
reelt noget større end først angivet.

Jeg er stadig kunde i banken, men jeg er helt enig i at de er mere sælgere end rådgivere.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Samtale med banken...

Indlæg af Brandsen » 25 aug 2016 22:39

Halløj i forum,

Tillad et par løse betragtninger :

Lad mig forsvare banksælgeren en smule, ved at sige det er da bedre at få nogle tilbud, som man kan sige nej til,
end ikke at få tilbud overhovedet. I nogle tilfælde kunne det da være glimrende at omlægge lånet som foreslået.

Samtidigt er det beklageligvis 'dyrt at være fattig', for har man blot en smule penge i overskud, er det næppe tiden at
omlægge til fastforrentede lån lige nu, F1, F3 og F5 renterne er jo igen historisk lave baseret på auktionerne fra blandt
andet Nykredit hen over det seneste par uger, og forventningerne er at det vil de vedblive med at være de næste par år,
så dermed bør man jo generelt vente nogle med en sådan omlægning.

Nu er der mange lån med 10-års afdragsfrihed som udløber nu, og i løbet af det næste år, og det er blevet vildt dyre
i gebyrer, simpelthen fordi de er risikable for kreditforningerne, og er man i den situation, så kunne fastforrentet lån
allerede nu være en god ide, da lånet alligevel skal omlægges, om man dermed kun betaler omlægning én gang.

Endelig er der jo nogen, der ikke har energi, tålmodighed eller indsigt til at følge med i renter og lånemuligheder,
men hellere vil sove trygt og roligt om natten, ved at have et fatforrentet lån, fordi de kender renter og ydelser 100% de næste
20 til 30 år frem, og derfor vil blæse på om der kan spares et par håndører, ved at køre F1 elller F3 et stykke tid endnu.

Summarisk må jeg sige, at jeg klart anbefaler at diskutere sin situation, sine muligheder og sine prioriteter
med en kvalificeret bankrådgiver. Jeg har i hvert fald haft stor fornøjelse af at få lavet et service eftersyn
på økonomien, en gang om året, hvert år de seneste mange år. Og jo, jeg betaler skam for min bankrådgiver.
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

pendec

Re: Samtale med banken...

Indlæg af pendec » 25 aug 2016 22:39

Hvilken bank taler i om, jeg kan ikke se noget navn nogensteder i tråden?

Hvornår er man ung? 50år? Hvor lang tilbage betalingstid er fornuftigt hvis man er over 40år?

Emnet ser kun ud til at være underholdende for pensionister, da salgs argumentet går vel lidt i sig selv, hvis man er 45 år, og stadig kan nå at spare penge , selvom man betaler 20.000 for at ændre lånetype? Så er det vel ikke så underholdende mere.

xkfc

Re: Samtale med banken...

Indlæg af xkfc » 26 aug 2016 06:12

Min bank havde også tilladelse til at kontakte mig hvis der kom en fordelagtig situation.
Pludselig efter et par år var der brev, nu kunne det svare sig at lægge om. Fedt tænkte jeg, returbrevet lød: Jeg er klar til at skifte, jeg skal bare lige have skriftelig garanti for at slutbeløbet jeg skulle betale ikke oversteg slutbeløbet på mit nuværende lån
Så fik jeg nyt brev fra banken: Det kunne desværre alligevel ikke svare sig at skifte.


Besvar