Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Grave gårdsplads

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Detgamlelandhus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 okt 2017 01:09

Grave gårdsplads

Indlæg af Detgamlelandhus » 09 okt 2017 01:30

Hej
Jeg har i dag gravet i min gårdsplads for at finde ud af, om der er marksten fra en gammel gårdsplads nedenunder. Der ser ud til at være noget i hvert fald en meter ud fra huset. Inde ved huset ligger de lidt under overfladen. Men længere ude nede i 10-20cm dybde. Laget over er perlesten og jord blandet. Er der marksten længere ude på pladsen ligger de meget længere nede.
Men jeg er meget i tvivl om jeg skal knokle med at grave det frit inde ved huset eller det ikke gør noget at lade det ligge. Den eneste grund til at fjerne det, er at vandet væk fra husets fundament og dermed mindre fugt. Men graver jeg kun det inde ved huset frit, får jeg jo en højere gårdsplads længere ude. Det vil se dumt ud. Så skal jeg hen og få et firma tildet, for laget er alt for hårdt sammenkørt ude på pladsen til at det kan graves med håndkraft. Det vil sikkert blive dyrt. Vil det gavne noget særligt eller måske skade.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Grave gårdsplads

Indlæg af Bigfoot » 09 okt 2017 07:55

i gamle dage var det jo meget almindeligt med voldsomt fald på gårdspladsen, væk fra huset, og så beklædt med marksten, for netop at lede vandet væk fra fundamentet.

Graver du det væk, det perlegrus, så vil du jo få det naturlige underlag tilbage, men du kan ikke nøjes med bare det ved huset, for så vil du opnå en grøft langs med huset.

Det bedste er at fjerne det hele.

Alternativt er at få en entreprenør ud, med en gravemaskine, som kan rette perlegruset af, så det får fald ud fra huset, med hjælp fra laser. Så kan du måske nøjes med at få det planeret istedet for at køre det hele væk.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Detgamlelandhus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 okt 2017 01:09

Re: Grave gårdsplads

Indlæg af Detgamlelandhus » 09 okt 2017 11:53

Ja måske skulle det hellere rettes af. For det er noget af et arbejde at grave det frit omkring huset. Stenene ser ikke ud til at ligge pænt og nogle mangler. Så der bliver også et større arbejde i at lægge nye og rette op. Men kan jeg ikke lade være, skal jo have en til at grave resten væk og jeg kommer til at stå med en stor bunke jord med perlesten som jeg ikke har noget at bruge til.
Kan ikke helt forstå hvorfor der ikke er marksten på hele gårdspladsen. Det mener der plejer at være på alle gamle gårde.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Grave gårdsplads

Indlæg af Bigfoot » 09 okt 2017 12:33

Detgamlelandhus skrev:Ja måske skulle det hellere rettes af. For det er noget af et arbejde at grave det frit omkring huset. Stenene ser ikke ud til at ligge pænt og nogle mangler. Så der bliver også et større arbejde i at lægge nye og rette op. Men kan jeg ikke lade være, skal jo have en til at grave resten væk og jeg kommer til at stå med en stor bunke jord med perlesten som jeg ikke har noget at bruge til.
Kan ikke helt forstå hvorfor der ikke er marksten på hele gårdspladsen. Det mener der plejer at være på alle gamle gårde.
det kan sikkert hænge sammen med de forskellige ting der er lavet igennem tiden i den gårdsplads. F.eks kloakering eller strøm.
Så har der jo været rodet op i skidtet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Detgamlelandhus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 09 okt 2017 01:09

Re: Grave gårdsplads

Indlæg af Detgamlelandhus » 20 okt 2017 22:12

Ja, måske. Må vel så hen og finde nogle ekstra marksten og ned og lægge dem i.


Nicholax
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 05 okt 2016 19:24
Mit fyr: Ikke udfyldt
Fremviser gerne i postnummer: 7800

Re: Grave gårdsplads

Indlæg af Nicholax » 15 nov 2017 20:52

Hejsa.

vi har samme udfordring hos os, dog hælder gårdspladen nem mod huset, men under perlestenene er der pigsten.

Vi er begyndt at grave den gamle gårdsplads frem og vil så i belægningen føre overfladevand væk i render


Besvar