Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vedligehold af vvb patron / fjerne kalk

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
pendec

vedligehold af vvb patron / fjerne kalk

Indlæg af pendec » 05 jan 2018 17:11

Jeg har ikke været opmærksom på at min vvb burde vedligeholdes , spiral/vvb skal regelmæssigt og tages ud og afkalkes.

Problemet er nu, at vvs'r som satte den op , har monteret den under en trappe til loft, da han oprindelig var mindre smart og lagde den vandret i fyrrum og det virkede jo ikke. Så pga. pladsmangel var hans ide at sætte den op under en trappe på modsatte side af fyrrum, og der kunne han lige få vvb presset ind.

Den er rimelig høj sådan en 160ltr beholder, og sidder kun 45cm fra gulvet. Er element/spiral ikke lige så lang?

Nu får jeg at vide, man trækker hele elementet ud, i en lige linje og må ikke bøje det, da kul på element så ødelægges og effekt forværres.

Så har vvs'er vel lavet en mindre smart installation, da jeg nu får lov at skulle fjerne vvb beholder helt, da jeg kun har 45cm under beholder at give af, når patron/spiral trækkes ud?

Nogen som ved om rengøring af element kan lade sig gøre uden at pille hele varme element ud i midten?
20180105_164534.jpg


Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Re: vedligehold af vvb patron / fjerne kalk

Indlæg af Bjarne B. » 05 jan 2018 17:22

Regelmæssig vedligeholdes er nok så meget sagt, men du kan da godt gøre det. Husk også at tjekke om anoden er ved at være tæret op. Pladskravene til en Metro combi vvb er 40 cm til gulvet, og de jeg har haft skilt ad har maks haft en anode på 50 cm, så den kan du godt vippe ud selvom der kun er 45 cm til gulvet og varmelegemet er kortere.

pendec

Re: vedligehold af vvb patron / fjerne kalk

Indlæg af pendec » 05 jan 2018 17:36

Tusind tak, det lyder da rigtig godt og positive nyheder for mig :)

Så kan jeg altså godt planlægge at få dem efterset og se om der er for meget forkalkning der :) Jeg var ved at frygte det værste.


Besvar