Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybagt KSM ejer

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Besvar
Aagesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 feb 2014 16:23
Mit fyr: KSM 275-18 FX
Areal: ca. 150
Brændsel: Træpiller, flis
Geografisk sted: Valsømagle, Ringsted

Nybagt KSM ejer

Indlæg af Aagesen » 10 feb 2014 17:27

Hej alle

Jeg er både ny her på forummet og indenfor stokerfyrsverdenen. Så jeg ville benytte mig af muligheden for noget sparring vedrørende driften af KSM stokere.

Lidt om mit anlæg og hus:
Har netop fået opstillet og idriftsat en KSM 275-18 FX, som sidder i serie med mit "gamle" oliefyr. Jeg kører pt. på træpiller, men regner med, at køre mere på flis fra næste sæson -afhængig af den mængde træ jeg kan sanke i år. Min plan er, at kunne køre udelukkende på flis, men der går nok et par år, før jeg kan håndtere de mængder, der skal til igennem en hel sæson. Men man skal jo starte et sted.

Huset er fra ca. år 1900 og er en vinkel med det gamle stuehus og stald. Da det er ombygget af flere gange, er det et misk-mask af noget, som er godt isoleret og en større del som ikke er. Vi har pt. ca. 150 m2 som er opvarmet (både gulvvarme og radiatorer), men når vi om nogle år er færdige med, at bygge om, skulle vi gerne ende på ca. 350 m2 opvarmet areal. Hvilket også er grunden til, at vi har valgt en 275-18 selvom den er lidt for stor på nuværende tidspunkt.

Netop pga. kedlens størrelse, ville jeg høre om, hvilke ting jeg skal holde øje med for, at optimere min drift. Da jeg er lidt bekymret for om skorsten og røgrør vil blive sodet til, da fyret sagtens kan følge med på trin 0 og 1. Fyret er blevet indstillet, så den ikke giver så meget brændsel i de laveste trin, men den går tit i pause alligevel.
Så jeg er lidt i tvivl om det er bedst, at åbne for radiatorene og øge belastningen (til glæde for konen og træpilleleverandøren) eller om det er fint nok, at den småfyrer i de laveste trin og pauser engang imellem?

Vi har indtil nu haft et forbrug på 15-30 liter olie pr. døgn og jeg vurderer (på baggrund af fire dages observationer), at mit træpilleforbrug pt. ligger på ca. 50 kg/døgn i gennemsnit. Så det virker ikke helt skævt og flammen ser OK ud og der er næsten ikke noget aske.

Håber, at I er friske på, at hjælpe en nybegynder :wink:


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Nybagt KSM ejer

Indlæg af leo-pol » 11 feb 2014 00:30

Tillykke med uhyret...
Er selv "lykkelig" ejer af 275-18fx og det skal du nok blive glad for....
Men..... Det har sku taget mig noget tid før jeg blev glad for den, syntes Ksm er lige hurtige nok med at hive armene op og juble når man søger vejledning til at invister i en..
Men det er en helt anden historie..
Men når først den er trimmet ind køre den sku bare...
Hvilken shunt har du monteret.. Den er meget følsom hvis shunten ikke køre stabil og på min kan det tydeligt ses i røgrørne da min shunt haltede..
Jeg hade en tilbagebrænding på et tidspunkt hvor der ingen tvivl var at det skyldtes at der manglede 5cm af en svejsning i selve tanken hvor den trak falsk luft så det er nok lige en god ide at tjekke at tanken er helt tæt...;@)
Hvis du på et tidspunkt overvejer at smide lidt brænde i det skal du købe den ekstra blæser man kan monter i lågen, ellers kan man godt glemme alt om at fyre med pind... Det virker simpelthen bare ikke uden den blæser.
Der er et par ting jeg syntes er irriterende omkring styringen feks. At man skal trykke pil +meny for at aktiver feks. Brændeprogram og hvis man er lift hurtig ender man i meny... Og hvis man har deaktiveret sneglen og ryger i meny skal man bruge opstart knappen for at komme ud igen og så har den aktiveret sneglen igen.. Det er pisse irriterende... Har kommet over hvor sneglen har kørt piller ud selv om den "burdte" være deaktiveret...
Ellers køre det sku bare der ud af...
Hvis du ikke har et røg-termometer på røgrøret er det en god ting da det fortæller om du gider og rense det...
Mvh leo

Aagesen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 feb 2014 16:23
Mit fyr: KSM 275-18 FX
Areal: ca. 150
Brændsel: Træpiller, flis
Geografisk sted: Valsømagle, Ringsted

Nybagt KSM ejer

Indlæg af Aagesen » 19 feb 2014 10:34

@leo-pol
Takker for dit svar.

Fyret har kørt fint, indtil igår aftes hvor min plan om, at gå tidligt i seng blev forpurret af et fyr, som var løbet tør for træpiller :oops:
Jeg skal lige lære, at bedømme forbrugsmønsteret og mængden af træpiller i beholderen.

Men til trods for lidt stress, så fik vi det op og køre igen uden de store problemer (og det kørte fint imorges).

Jeg lagde mærke til, at der var en del sod/støv belægning på lågen ind til brændkammeret. Men der var ikke rigtigt noget på hedefladerne, men jeg holder øje med om der skulle begynde, at ligge sig noget i den "kolde" del af røgtrækket.

Jeg havde oprindeligt også en plan om, at brænde træstykker i min KSM, men som du nævner er det lidt af en opgave, så jeg har droppet det helt. Mit varmesystem kan ikke rigtigt håndtere det på nuværende tidspunkt. Men bortset for det, så er jeg rigtig glad for anlægget.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5471
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Nybagt KSM ejer

Indlæg af triumph » 19 feb 2014 16:42

Aagesen skrev:Hej alle

Jeg er både ny her på forummet og indenfor stokerfyrsverdenen. Så jeg ville benytte mig af muligheden for noget sparring vedrørende driften af KSM stokere.

Lidt om mit anlæg og hus:
Har netop fået opstillet og idriftsat en KSM 275-18 FX, som sidder i serie med mit "gamle" oliefyr. Jeg kører pt. på træpiller, men regner med, at køre mere på flis fra næste sæson -afhængig af den mængde træ jeg kan sanke i år. Min plan er, at kunne køre udelukkende på flis, men der går nok et par år, før jeg kan håndtere de mængder, der skal til igennem en hel sæson. Men man skal jo starte et sted.

Huset er fra ca. år 1900 og er en vinkel med det gamle stuehus og stald. Da det er ombygget af flere gange, er det et misk-mask af noget, som er godt isoleret og en større del som ikke er. Vi har pt. ca. 150 m2 som er opvarmet (både gulvvarme og radiatorer), men når vi om nogle år er færdige med, at bygge om, skulle vi gerne ende på ca. 350 m2 opvarmet areal. Hvilket også er grunden til, at vi har valgt en 275-18 selvom den er lidt for stor på nuværende tidspunkt.

Netop pga. kedlens størrelse, ville jeg høre om, hvilke ting jeg skal holde øje med for, at optimere min drift. Da jeg er lidt bekymret for om skorsten og røgrør vil blive sodet til, da fyret sagtens kan følge med på trin 0 og 1. Fyret er blevet indstillet, så den ikke giver så meget brændsel i de laveste trin, men den går tit i pause alligevel.
Så jeg er lidt i tvivl om det er bedst, at åbne for radiatorene og øge belastningen (til glæde for konen og træpilleleverandøren) eller om det er fint nok, at den småfyrer i de laveste trin og pauser engang imellem?

Vi har indtil nu haft et forbrug på 15-30 liter olie pr. døgn og jeg vurderer (på baggrund af fire dages observationer), at mit træpilleforbrug pt. ligger på ca. 50 kg/døgn i gennemsnit. Så det virker ikke helt skævt og flammen ser OK ud og der er næsten ikke noget aske.

Håber, at I er friske på, at hjælpe en nybegynder :wink:
der er da vist plads til forbedreing, hvis du har brugt 30 l olie/døgn til 150 m2.
Måske skulle du også se på isolering

Maskinmesteren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11 aug 2013 08:13

Nybagt KSM ejer

Indlæg af Maskinmesteren » 05 feb 2015 22:59

Tillykke med anlægget.

har lige to bemærkninger.

1. min holdning er akku-tank (fuld effekt, mindre sod og bedre udnyttelse af brændslet)

2. Hvordan er det lykkedes dig at få anlægget godkendt af skorstensfejeren når det mangler de krav til sikkerhed?


nemocharley

Nybagt KSM ejer

Indlæg af nemocharley » 06 feb 2015 03:10

det er sat op før 1/7 2014 (mener at KSM var godkendt op til de sidste stramninger)

akkutanks filosofien benytter jeg mig også af fordi jeg har et start/stop pillefyr. Men er der nogen dybere pointe i at have det til et fyr der pausefyrer uden autotænding (medmindre det er overdimensioneret)? Eller hvis det modulerer og har autotænding så er det vel bare at indregulere fyret til optimal drift? (medmindre self. det er overdimensioneret - eller måske kan et underdimensioneret fyr have et ekstra varmelager at levere fra, hvis det er rigtig koldt?)

Maskinmesteren
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 11 aug 2013 08:13

Nybagt KSM ejer

Indlæg af Maskinmesteren » 06 feb 2015 08:07

@nemocharley

Jeg vil våge den påstand at man skal holde sig fra at indregulere til lavere effekt end hvad fyret er beregnet til. Fordi, mindre effekt giver lavere skorstenstemperatur, også kommer (måske) man i bekneb med at holde 50-60 grader i toppen af skorstenen. Og alt andet lige så vil "optimal" drift også være ved 9-10 eller måske 11 % ilt også kan man lige så godt eftermontere en woody på en støbejernskedel fordi virkningsgraden vil være den samme. ;)


Besvar