Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkimulering beholder

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Akkimulering beholder

Indlæg af John Skov Jensen » 26 okt 2015 14:42

newpas skrev:Netop john. Kedel er 1", shunt er 1" eller 1 1/4" hvorfor så lave det i 3/4"?
Trådstarter spørger om han kan lave rørføring til en 20kw kedel i 3/4", jeg ved af egen erfaring at min 22 kw atmos ingen problemer havde med at komme af med varmen da rørføringen var lavet i 3/4". Det vil helt sikkert virke, omend med højere modtryk end hvis det er lavet i 1". 1" er helt sikkert den optimale størrelse kedelstørrelse og flow taget i betragtning. Men 3/4 vil også virke.

Men 5/4" rør og fittings er meget dyrere end 1" og derfor i mine øjne spild af penge, da man ikke får et bedre anlæg ved at dimmensionere til en 40kw kedel, når man "bare" har en 20 kw kedel


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Akkimulering beholder

Indlæg af John Skov Jensen » 26 okt 2015 18:51

krogh123 skrev:jeg har ikke så meget forstand på det. men hvad mener du med shunt?
En shunt er en anordning hvis primære funktion er at sikre at returvandet iblandes varmt fremløbsvand og derved tilsikre at returvandet minimum er 55 grader. Dette modvirker risiko for kondensering af røggasserne, der vil kunne medføre syreangreb på kedlens indvendig flader. Denne syre vil forsage tæringer af kedlen.
Der findes mange muligheder for at shunte sin kedel
Nævnt i rækkefølge, mest simpel løsning øverst, uden hensyntagen til om funktionen er god eller ej
En alm hane mellem fremløb og retur. Ingen automatisk styring eller regulering
En termisk styret shunt med en indbygget termostat
En termisk styret med ekstern termostat, f.eks watts eller danfoss
En ladeventil, en pakkeløsning med indbygget pumpe, termostat, klapkontraventil og afspæringshaner. Den styrer samtidig flowet i kedlen, i forhold til kedelvandets temperatur, øger temp øges flowet, reduceres temp, reduceres flowet.

Jeg bruger selv en ladeventil, det virker
I denne på side 15 kan du se hvordan en ladeventil monteres i kredsen mellem akku og kedel
http://www.biovarme.dk/da/~/media/Files ... 20net.ashx

Besvar