Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Flisbrænderen » 09 dec 2016 14:48

Jesper34 skrev:Så varmer jeg huset op 'gratis' 8)

Stop mig endelig hvis noget taler mod det jeg har gang i!

Jeg kørte den tør for piller, slukkede sneglen, keddeltemp var 84, hvilket den er sat til.
Retur ca 70
Lagde brænde på risten og så at det tog fat.
3 timer senere, kiggede ned, ragede små gløder og aske af risten og lagde nyt på som antændte i løbet af et minuts tid :great:
Keddeltemp var 82

Gentog successen 3 timer senere med keddeltemp 83 og gør det igen nu her kl 23.00 og kl ca 02, inden jeg går i seng.

Planen er at lade den brænde ud natten over, fruen slukker fyret helt når hun står op ca 06 og så får akkumulationstanken lov at stå sin prøve dvs hvor længe kan den give os varme i huset OG varmt brugsvand :x

Som sagt, lad mig endelig vide hvis noget taler mod det jeg har gjort, har holdt nøje øje hele dagen igennem, kan ikke se hvorfor ikke men er som sagt nybegynder
Det kan sagtens lade sig gøre, det du har gang i, men jeg har dårlig erfaring med håndfyring i KSM, som tidligere nævnt.

Din videre succes kommer lidt an på om du har naboer du kan genere med røg og hvor meget du har lyst til at rense kedel og iltsonde.

Dit fyringsmønster har også stor betydning for din succes med håndfyring.
Hvis du f.eks. håndfyrer 50 % og kører på piller 50 % af tiden vil du bruge en del ekstra piller på stokerdrift, som den ikke ville have gjort, hvis du brændte træpiller hele tiden, da kedlen hele tiden vil være sodet efter håndfyring, med mindre du renser kedlen meget tit.

Situationen er en helt anden, hvis du håndfyrer 95 % af tiden og kun kører piller 5 % af tiden, så vil det ikke betyde ret meget i ekstra pilleforbrug, når den næsten ikke kører stokerdrift.

Hvis du har piller i magasin og snegl, foreskriver KSM at lade den køre automatisk over på stokerdrift et stykke tid før du håndfyrer igen, ellers er der risiko for at den brænder tilbage, hvis stokersneglen holder stille for længe.

Hold godt øje med din røgtemp. Hvis den tit kommer op på 400-500 gr holder iltsonden ikke ret længe og den er lid peberet at skifte.

Hvis du finder ud af, at du vil bruge håndfyring i stor stil, foreskriver KSM man monterer en ekstra blæser på kedellågen, som bliver sluttet til styringen, for bedre forbrænding.
Kender en, som har monteret ekstra blæser på kedellåge. Det blev kun lidt bedre forbrænding af det.


Jesper34
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 5
Tilmeldt: 28 nov 2016 23:35
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Jesper34 » 25 dec 2016 16:33

Det kører rigtig godt nu! Glædelig jul til jer alle;)

Jeg har noteret mig dine gode råd flisbrænder, jeg tror dog jeg har knækket koden og holder nu alle 335m2 opvarmet og med varmt brugsvand for under 30kr i døgnet!

Jeg behøver heller ikke den xtrablæser for her er hvad jeg har gør:

Dagen igennem går jeg ud ca hver 3 time og lægger 4 store kævler på risten, et sted mellem midnat og 01 går jeg så og hælder en sæk piller,til 25.75kr, i magasinet og antænder dem med en glød fra bålet.
Så passer det med at jeg går ud igen et sted mellem 07 og 08 hvor den løber tom og slukker sneglen, lader blæseren køre og fortsætter med 4 store kævler hver 3 time.
Fyrets blæser er rigelig når ikke der brændes piller på samme tid, ligger pænt og stabilt mellem 7 og 10% ilt når jeg kører på brænde.
Ved godt at det kun fungerer hvis man, som jeg, har tiden til det og en hustru der ikke er bange for at gøre det når jeg er på arbejde i dagtimerne hver 2. Uge;D
Nu her mht jul, gæster osv, der fylder jeg selvfølgelig op og kører den på piller.
Det er ikke af nød men af lyst jeg vil se hvor selvforsynende vi kan blive og hvis alt går vel sige farvel til arbejdsmarkedet inden jeg fylder 50 og leve livet her i naturen med familien;)

Jeg vil fortsat dyrke marken, 8ha, selv, men sælger det korn jeg ikke selv skal bruge til foder, og køber så de 4-5ton piller jeg skal bruge, det er vist lettest og jeg undgår syreproblemet.

Et af de næste store projekter er en vindmølle og så at etablere en juletræsplantage hvor jeg på sigt kan høste 2500-3000 træer om året, dvs sætte 3000-4000 nye træer hvert år de næste 5-6 år.
Nå det hører vist til i et andet forum ;)
tak for hjælpen og gode råd med fyret, det sætter jeg stor pris på.

Brugeravatar
Pawgs
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 221
Tilmeldt: 21 jan 2016 18:41
Mit fyr: Ksm multistoker 325-18
Areal: 195
Fremviser gerne i postnummer: 8940
Givet likes: 44 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Pawgs » 25 dec 2016 19:01

Det var billigt :-)
Men det kræver så også lidt arbejde at komme ned i den pris :-) jeg fyre nogle gange med træ i weekenden når jeg går og hygger der hjemme.

Jeg har i december brugt 587,7 kg brændsel heraf 56,7 kg raps :-) jeg overveje så at flise det helt tøre træ jeg har til rådighed og fyre med det. Så vil jeg også komme ned i en pris nær gratis.
Ang syre fra kornet så har mit fyr kørt på 100 % korn i perioden 2001 til 2015 da den tidligere ejer havde det, og jeg kan ikke se nogle problemer med syre skader :-) men jeg har heller ikke så meget forstand

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 5 gange

Re: Nybegynder, ksm275, i Odsherred

Indlæg af Flisbrænderen » 25 dec 2016 23:11

Jesper34 skrev:Det kører rigtig godt nu! Glædelig jul til jer alle;)

Jeg har noteret mig dine gode råd flisbrænder, jeg tror dog jeg har knækket koden og holder nu alle 335m2 opvarmet og med varmt brugsvand for under 30kr i døgnet!

Jeg behøver heller ikke den xtrablæser for her er hvad jeg har gør:

Dagen igennem går jeg ud ca hver 3 time og lægger 4 store kævler på risten, et sted mellem midnat og 01 går jeg så og hælder en sæk piller,til 25.75kr, i magasinet og antænder dem med en glød fra bålet.
Så passer det med at jeg går ud igen et sted mellem 07 og 08 hvor den løber tom og slukker sneglen, lader blæseren køre og fortsætter med 4 store kævler hver 3 time.
Fyrets blæser er rigelig når ikke der brændes piller på samme tid, ligger pænt og stabilt mellem 7 og 10% ilt når jeg kører på brænde.
Ved godt at det kun fungerer hvis man, som jeg, har tiden til det og en hustru der ikke er bange for at gøre det når jeg er på arbejde i dagtimerne hver 2. Uge;D
Nu her mht jul, gæster osv, der fylder jeg selvfølgelig op og kører den på piller.
Det er ikke af nød men af lyst jeg vil se hvor selvforsynende vi kan blive og hvis alt går vel sige farvel til arbejdsmarkedet inden jeg fylder 50 og leve livet her i naturen med familien;)

Jeg vil fortsat dyrke marken, 8ha, selv, men sælger det korn jeg ikke selv skal bruge til foder, og køber så de 4-5ton piller jeg skal bruge, det er vist lettest og jeg undgår syreproblemet.

Et af de næste store projekter er en vindmølle og så at etablere en juletræsplantage hvor jeg på sigt kan høste 2500-3000 træer om året, dvs sætte 3000-4000 nye træer hvert år de næste 5-6 år.
Nå det hører vist til i et andet forum ;)
tak for hjælpen og gode råd med fyret, det sætter jeg stor pris på.
Rart at høre, du er kommet frem til en metode som passer fint til dig og hygger du dig med at gå og fyre hver 3. time er det en fin løsning.
Grunden til du bedre kan få håndfyring til at lykkes er måske et lidt større fyr end mit lille 11 kw fyr og at jeg fyrede med halvdårlig affaldstræ i ret små stykker, som blev antændt alt for hurtigt og brændte ud alt for hurtigt.

4 store kævler af gangen af god kvalitet vil sikkert fungere bedre end det jeg brugte.


Besvar