Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er KSM 275-18 den rette..?

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
jacopede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 dec 2010 20:51

Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af jacopede » 03 jan 2011 21:19

Hej

Jeg har i dag en PASSAT C25 (til fastbrændsel). Jeg overvejer at gå over til træpiller og tænker på at udskifte det gamle fyr med et KSM 275-18 eller Twin Heat M.

Vi har et hus fra 1933 på 172m2 - 2 plan. Renoveret og godt isoleret i 2004-2007. Der er brandovn i stueetagen. Derudover har vi en staldbygning på 105m2, som vi planlægger at i standsætte til anvendelse, der kræver opvarming i kombination med brændovn. Evt. på længere sigt en mindre tilbygning på 50m2.

Spørgsmålet er:
- Er en 275-18 stor nok eller skal jeg op i 375-18
- Vil en merinvestering på en Twin Heat være en bedre investering?

Jacob


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af leo-pol » 03 jan 2011 22:17

hey der...
jeg har en 275-18FX...
140m2 dårligt isoleret stuehus og ca 100m2 fyrrum og værksted der er under ombygning og derfor vildt utæt og jeg har ingen problemer med at holde det varmt...
syntes at jeg kan huske at havde læst på et tidspunkt at ksm skrev at den skulle kunne klare omkring 350m2.
men du skal gøre op med dig selv hvad du skal bruge den til.......
den køre rigtigt godt på piller....
men det med at fyre med brænde kan den da også.... men det er "kun" til at suppler.....

jeg købte min og ville det omvendte og blev lovet at det kunne den..... altser fyre med brænde og suppler med piller.....
og det kan den selvfølig også.... men jeg syntes ikke helt at det lever op til det jeg var ude efter....
og det er lidt nederen med alle de timer der er lagt i det...........
men om Twin Heat er bedere aner jeg ikke noget om.......

mvh leo-pol

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af Bigfoot » 04 jan 2011 07:13

twin heat kan netop køre ret så godt med kombinationen.... Naboen her, har sådan et anlæg, med en M20 Twinheat. Han kører mest på fastbrændsel, og stokeren kører da i pause, og så snart røgtemp falder under et setpunkt, så slår den over på stoker.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af Ulrik » 04 jan 2011 08:02

En twinheat M model vil være ALT for stor til det areal der skal opvarmes.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Hansi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 dec 2010 17:59
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 200
Brændsel: Brænde og Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af Hansi » 05 jan 2011 22:11

Hej Jacob.

Jeg har en ny KSM 175-13. Den yder 13 KW og jeg har set den yde 19 KWh. En 275-18 må kunne yde væsentlig mere. Min er rigelig til vore 190 velisolerede m2. En stor del af tiden klarer den opvarmningen i tomgang. Stokeren kører rigtig godt men glem alt om effektiv brændefyring. Stokeren er monteret med ekstra blæser på fordøren, der aktiveres i brændeprogrammet.

Blæseren giver kun bålet primær luft. Der tilføres ikke sekundær luft, så der er tale om ufuldstændig forbrænding og deraf følgende tilsodning af røgafgangen. Blæseren har trods alt en forbavsende god virkning, for med blæseren slukket, er brændefyring ikke mulig. Det bliver kun til løbe- og andet sod.

Styringen er lavet, så fyret hopper ud af brændeprogrammet og slukker brændeblæseren, når iltprocenten når et passende niveau (tror bålet er gået ud). Denne situation kan typisk opstå når fyringen har stået i pause et stykke tid. Med lidt uopmærksomhed, kan man let uforvarende komme til at fyre med brændeblæseren slukket. KSM anbefaler at man kun fyrer med brænde, hvis fyret er tilsluttet en akkumuleringstank. Dette vil minimere problemet med pausefyring.


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af leo-pol » 07 jan 2011 00:32

ja jeg vil sige at hvis man vil køre piller og så bare vil have mulighed for at smide en pind på i ny og næ for ikke at have to kedeler så er det en okay løsning.... Men som sagt syntes jeg at som stoker køre det rigtig godt.... Men hvad er det nu lige at sekundær luft vil sige...?

Brugeravatar
Hansi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 dec 2010 17:59
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 200
Brændsel: Brænde og Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af Hansi » 07 jan 2011 17:39

Primærluften får bålet til at brænde. Der blæses ilt ind mod flammen.
Sekundærluften får røggasserne til at brænde. Der blæses ilt ind efter flammen.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af leo-pol » 09 jan 2011 01:04

okay så er jeg med.... :-) jeg har idag lavet noget prøve røgvender og det gav sku et okay bedere resutat på røgtemp... Den smuttede kun lige knapt op på 250 grader i trin 3... Så det lader til man godt kan få temp ned i brændefyringen... Men jeg vil da lige sige at jeg ikke har haft nogle problem med at den har slået væk fra brænde program selv ved længere tids pausefyring... Grunden til jeg ikke er helt tilfres med mit er jo så fordi at jeg ville kun have stokeren til backup og så køre med brænde konstant og der må man jo så indrømme at der er andre løsningere der er bedere egnet.... Så hvis det bare var omvent jeg ville hade jeg været nærmest løkkelig..:-) så det var lige før jeg kunne finde så at skifte det ud hvis ikke det var fordi at jeg lige han monteret det...:-(

Brugeravatar
Hansi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 dec 2010 17:59
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 200
Brændsel: Brænde og Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af Hansi » 09 jan 2011 10:38

leo-pol » 09 Jan 2011, 01:04 skrev:okay så er jeg med.... :-) jeg har idag lavet noget prøve røgvender og det gav sku et okay bedere resutat på røgtemp... Den smuttede kun lige knapt op på 250 grader i trin 3... Så det lader til man godt kan få temp ned i brændefyringen... Men jeg vil da lige sige at jeg ikke har haft nogle problem med at den har slået væk fra brænde program selv ved længere tids pausefyring... Grunden til jeg ikke er helt tilfres med mit er jo så fordi at jeg ville kun have stokeren til backup og så køre med brænde konstant og der må man jo så indrømme at der er andre løsningere der er bedere egnet.... Så hvis det bare var omvent jeg ville hade jeg været nærmest løkkelig..:-) så det var lige før jeg kunne finde så at skifte det ud hvis ikke det var fordi at jeg lige han monteret det...:-(
Mit problem er, at 175-13 har røgafgang gennem 8 lodrette rør, der hver er forsynet med en snegl, således at røggasserne bremses på vej mod skorstenen. Dette giver en meget effektiv sænkning af røgtemperaturen men desværre også stor mulighed for kondensering af røgens indhold af uforbrændte gasser = total tilsodning. Efterhånden begynder fyret at ose ud af alle utætheder og det er til sidst ikke muligt at opholde sig i fyrrummet :(
Adskillelse og rengøring tager et par timer. Nu har jeg fjernet 1 af sneglene og efter rensning i dag, forsvinder der endnu en snegl. Jeg har overvejet at fjerne alle sneglene og montere røgvendeplader, som du er inde på.

Brugeravatar
Hansi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 24 dec 2010 17:59
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 200
Brændsel: Brænde og Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7870

Re: Er KSM 275-18 den rette..?

Indlæg af Hansi » 09 jan 2011 10:44

leo-pol » 09 Jan 2011, 01:04 skrev:.. Grunden til jeg ikke er helt tilfres med mit er jo så fordi at jeg ville kun have stokeren til backup og så køre med brænde konstant og der må man jo så indrømme at der er andre løsningere der er bedere egnet.... Så hvis det bare var omvent jeg ville hade jeg været nærmest løkkelig..:-) så det var lige før jeg kunne finde så at skifte det ud hvis ikke det var fordi at jeg lige han monteret det...:-(
Jeg har det lidt på samme måde: Købt en af markedets dyreste stokerfyr, fordi det også kan fyre med brænde. Det kan den også, men hos mig kun med stort besvær. Hvis det ikke var for prisen, havde jeg skrottet den for flere måneder siden.


Besvar