Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Justering af Gejs

Spørgsmål vedr. Gejs samt det tilbehør der laves til Gejs Stokerfyr
Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Justering af Gejs

Indlæg af Blob » 28 sep 2012 20:30

Hej

Jeg har lige overtaget et hus med Stokerfyr, og har ikke tidligere haft det.
Stokeren er en Gejs med TM3006 styring og kedlen er en Gejs 9-16.
Så nu skal jeg igang med at lære noget omkring det. Jeg håber derfor I kan bære over med de "dumme" spørgsmål som kommer.

Billede
Billede
Billede

Jeg fyrer med German Pellets, men synes ikke selve forbrændingen ser særlig pæn ud.
Det må kunne gøres bedre med noget justering.

Som jeg ser det, brænder den ikke pillerne ordenligt, førend de er skubbet ud. Pillerne har stadig lidt masse og altså ikke pulver/ask når de bliver skubbet ud. Dernæst ser det næsten ud som om brænderhovedet er ved at blive begravet i piller/aske.

Indstillingerne pt. er
Pause 36,2sek
Stoker 1,2sek.

Jeg undrer mig også over ilt-nivauet. Det ligger typisk på 12-16%. Jeg skal lige have kigget alle pakninger efter, for at se om det kan trække falsk luft.

Hvordan lyder disse værdier, i forhold til I andres?
Dernæst undere soden mig. Den ligner noget som vådt og blankt. Hvad skyldes dette?

Hvad er fremgangsmåden for at justere dette bedst muligt?

Jeg har læst alle manualerne til TM3006, men synes ikke at være blevet klogere på en desideret fremgangsmåde.

Jeg håber der er nogle som har tid til at give mig et par fif. Alternativt hvis der er nogle fra Randers-området som har et lignede fyr, vil jeg meget gerne komme forbi til lidt gode råd. Jeg skal nok tage nogle kaffebønner med :)

Mvh Jakob


palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Justering af Gejs

Indlæg af palau » 03 okt 2012 00:16

Hej

Der er (med god grund) ikke så mange Gejs-brugere, så du får lige et svar fra mig, selv om jeg ikke er ekspert på området. jeg har dog haft en Gejs i 5 år, dog uden iltstyring.

Du har ret i at den er helt gal. Der skal faktisk ikke komme andet end lidt fin aske ud af brænderhovedet (herden). Herden skal rengøres fuldstændig et par gange i løbet af en sæson. Så start med at trække den ud af kedlen, skil den ad og få alt det skidt ud som kan ligge mellem herden og den kasse der omgiver den. Det kan nemlig blokere for luften, så blæseren ikke kan blæse på bålet. Det kan også være nødvendigt at bore lufthullerne op, hvis der er slagger i dem.

Prøv at skrue ned for snegletiden eller op for intervallet, så pillerne kan nå at brænde noget mere, inden der kommer flere piller ind i herden.

Kedlen er meget beskidt/sodet. Du vil få en bedre ydelse ved at skrabe det af. Det er nogle gange lettest, når kedlen er kold. Du kan se effekten ved at din røggastemperatur falder.

Når nu alt andet er så sodet til, så er din lambda-sonde det måske også, så måske måler den ikke nøjagtigt.

Den blanke overflade i kedlen er glanssod. Det skyldes dårlig forbrænding og for meget pausefyring. Det optimale er at kedlen kører med fuld ydelse så meget som overhovedet muligt. Så udnytter du pillerne bedst. Det er selvfølgelig svært i nu her hvor der ikke er særlig koldt udenfor, og hvor dens eneste job måske er at lave varmt brugsvand. Til vinter bliver det lettere at styre det hele.

Jeg håber ovenstående kan få dig lidt videre.

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Justering af Gejs

Indlæg af Blob » 03 okt 2012 08:00

Hej

Mange tak for dit svar.
Det gav mig et godt hint.

Jeg har prøvet at skrue ned for stoker tiden og op for pause-tiden.
Først skruede jeg stokertiden ned til 1sek, og et par dage senere sat jeg pause tiden op til 40sek. Jeg kan stadig masser af fast materiale i min aske, så jeg vil prøve at skille brænderhovedet ad.

Jeg havde stoker og kedel fra hinanden, da jeg startede med at fyre, for ca. 3uger siden. Der skrabte jeg også alle kedelvægene ren.
Men efter ca. 2 ugers driftsynes jeg kedelvægene var meget beskidte igen, så jeg skrabte dem igen.

Hvad er de primære porblemer med Gejs?

palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Justering af Gejs

Indlæg af palau » 03 okt 2012 17:30

Se fx en af de andre tråde: viewtopic.php?f=73&t=15226
Den beskriver meget godt, hvad jeg også har oplevet. Bemærk, at kedlen er en Alcon 6.
Generelt synes jeg bare de "rigtige" pillebrændere virker noget mere gennemtænkte. Jeg er dog glad for også at kunne smide en "pind" i og spare på pillerne.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Justering af Gejs

Indlæg af thy » 03 okt 2012 18:48

Blob » 28 Sep 2012, 20:30 skrev:Hej

Jeg har lige overtaget et hus med Stokerfyr, og har ikke tidligere haft det.
Stokeren er en Gejs med TM3006 styring og kedlen er en Gejs 9-16.
Så nu skal jeg igang med at lære noget omkring det. Jeg håber derfor I kan bære over med de "dumme" spørgsmål som kommer.

Billede
Billede
Billede

Jeg fyrer med German Pellets, men synes ikke selve forbrændingen ser særlig pæn ud.
Det må kunne gøres bedre med noget justering.

Som jeg ser det, brænder den ikke pillerne ordenligt, førend de er skubbet ud. Pillerne har stadig lidt masse og altså ikke pulver/ask når de bliver skubbet ud. Dernæst ser det næsten ud som om brænderhovedet er ved at blive begravet i piller/aske.

Indstillingerne pt. er
Pause 36,2sek *********hvis det her er hvad jeg tror... så prøv med 30 du kan jo gå tilbage hvis det er
Stoker 1,2sek.*********prøv samtidigt med 0,6sek her tjæk løbene hvad der sker....ser det rimeligt ud giv den så 24timer og evaluer efekten af justeringen :great:

Jeg undrer mig også over ilt-nivauet. Det ligger typisk på 12-16%. Jeg skal lige have kigget alle pakninger efter, for at se om det kan trække falsk luft.***********************Hvad står der som ønsket ilt% er det samme tal er det ok

Hvordan lyder disse værdier, i forhold til I andres?
Dernæst undere soden mig. Den ligner noget som vådt og blankt. Hvad skyldes dette?

Hvad er fremgangsmåden for at justere dette bedst muligt?

Jeg har læst alle manualerne til TM3006, men synes ikke at være blevet klogere på en desideret fremgangsmåde.

Jeg håber der er nogle som har tid til at give mig et par fif. Alternativt hvis der er nogle fra Randers-området som har et lignede fyr, vil jeg meget gerne komme forbi til lidt gode råd. Jeg skal nok tage nogle kaffebønner med :)

Mvh Jakob
prøv lige de ændringer...
ps rensning før eller efter test....MEN skrab lige det værset :shock:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 782
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Justering af Gejs

Indlæg af Kruse » 03 okt 2012 20:26

Vis du tager lambda-sonden ud og sætter den til skal den vise op omkring 21% og burde virke.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Justering af Gejs

Indlæg af Blob » 05 okt 2012 08:24

Hej igen

Tak for svarene.

Så har jeg arbejdet lidt videre med tingene.
Først prøvede jeg har hive brænderhovedet ud. Det så ud som I kan se nedenfor. Det vil sige en stor del var lukket. Så jeg gik igang med at bore hullerne op, så der kunne komme noget luft til.
Når man kigger på to af siderne på brænderhovedet, kan man se at i enden mod kedlen afsluttes rækken af huller, skråt. Lidt svært at forklare, men i den ene række er der 5 huller, den anden 4 og i den sidste 3.
Hvad er årsagen til dette?

Jeg blev efterfølgende i tvivl om hvorledes den skulle monteres. Skal rækken med 5 huller være øverst eller nederst?

Billede
Billede
Billede
Billede

Dernæst havde jeg lambda sonden ude og fik den rengjort, og efterfølgende kalibreret. Den viste i fri luft efter kalibrering ca. 21%. Så det mener jeg er fint.

Da jeg efterfølgende stadig synes at den skubbede for mange uforbrændte piller ud af hovedet. Har jeg prøvet at ændre værdier som forslået ovenfor. Dvs. 0,6sek og 30sek. Det har hjulet noget, men der ska lige arbejdes lidt mere med det.

Min ilt-procent ligger i øjeblikket på 16-18%, hvilket slet ikke passer med at den forsøger at opnå 10-12%.
Jeg har kigget pakningerne efter og de ser okay ud. Men jeg overvejer at bestille nogle nye, bare for at være sikker.
Er det noget som man køber på metermål, eller skal det være specielt til denne stoker/kedel?

palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Justering af Gejs

Indlæg af palau » 05 okt 2012 18:26

Ja, den ser godt brugt ud ;-) De 5 huller skal være nederst.
Kører din blæser ordentligt - altså blæser den det luft den skal? Jeg ved ikke, om du har mulighed for at styre luften manuelt, men den skal jo kunne blæse en god stikflamme ud i kedlen, hvis du skruer godt op for luften. Når du kører drift, så skal flammen være ovre i det gullige, og det bør egentlig ikke ryge. Så brænder den i hvert fald rent. Så kan du jo skyde dig ind på det optimale luftforhold ved at holde øje med røggastemperaturen.

Der er nok ikke andet at gøre end at blive ved med at justere på pillemængden og intervallerne, men det er du jo også godt i gang med.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Justering af Gejs

Indlæg af thy » 05 okt 2012 18:38

Blob » 05 Oct 2012, 08:24 skrev:Hej igen

Tak for svarene.

Så har jeg arbejdet lidt videre med tingene.
Først prøvede jeg har hive brænderhovedet ud. Det så ud som I kan se nedenfor. Det vil sige en stor del var lukket. Så jeg gik igang med at bore hullerne op, så der kunne komme noget luft til.
Når man kigger på to af siderne på brænderhovedet, kan man se at i enden mod kedlen afsluttes rækken af huller, skråt. Lidt svært at forklare, men i den ene række er der 5 huller, den anden 4 og i den sidste 3.
Hvad er årsagen til dette?

Jeg blev efterfølgende i tvivl om hvorledes den skulle monteres. Skal rækken med 5 huller være øverst eller nederst?

Billede
Billede
Billede
Billede

Dernæst havde jeg lambda sonden ude og fik den rengjort, og efterfølgende kalibreret. Den viste i fri luft efter kalibrering ca. 21%. Så det mener jeg er fint.

Da jeg efterfølgende stadig synes at den skubbede for mange uforbrændte piller ud af hovedet. Har jeg prøvet at ændre værdier som forslået ovenfor. Dvs. 0,6sek og 30sek. Det har hjulet noget, men der ska lige arbejdes lidt mere med det.

Min ilt-procent ligger i øjeblikket på 16-18%, hvilket slet ikke passer med at den forsøger at opnå 10-12%.
Jeg har kigget pakningerne efter og de ser okay ud. Men jeg overvejer at bestille nogle nye, bare for at være sikker.
Er det noget som man køber på metermål, eller skal det være specielt til denne stoker/kedel?
er der nogle billder der viser flammen nu :great:

er intraseret i farven i kedlen som det kører nu det giver information om den er utæt og om ilten passer i bålet og så på vej ud i skorsten bliver blandet med falsk luft.... måske de 0,6 ned på 0,5sek(MEN det kan godt hæve ilt% lidt... men hvis der er utæthed så må den jo bare køre lidt højt hvis bålet er godt nok)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Blob
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 226
Tilmeldt: 28 sep 2012 19:55
Mit fyr: Gejs 9-16
Areal: 152
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Randers
Modtaget likes: 3 gange

Justering af Gejs

Indlæg af Blob » 05 okt 2012 20:48

Her lidt nye billeder efter det nu har kørt et par dage.

Allerførst kan jeg høre at jeg har vendt brænderhovedet forkert, da jeg satte de 5 huller øverst. Så det skal naturligvis rettes.

Nu da jeg var ude at tage et par nye billeder kunne jeg se at der er sket stor ændring på kedel siderne. Tidligere var de sort/våde som beskrevet tidligere. Nu er de blevet grå/hvide, billedet snyder lidt, da det ligner blå.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Det lidt svært at tage billeder af flammen, men jeg har forsøgt.

Da jeg startede op efter have renset brænderhovedet kørte blæseren 100%, og der kunne den godt blæse næsten over til den modstående kedelflade. Men spjældet der spærer forluftindtaget til blæseren er åbnet så meget som muligt.

Billede
Billede

Men jeg tog også lige et par billeder af displayet. Jeg underer mig over ilt%. Jeg synes den ligger højt i forhold til hvad den burde.
Det skal dog lige siges at kedlen trænger til en rengøring, men jeg ville ikke ændre en masse ting på en gang, da det så kan være svært at vide hvad der reelt har gjort en forskel.


Besvar