Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Min JA-stoker knirker og brager

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af kaptajnen » 18 jan 2009 11:22

Når jeg blander korn imellem pillerne (ca 50%) oplever jeg ofte at der kommer knirke og bragelyde udfra den når den kører piller ind (samtidigt kører askesneglene også). I værste tilfælde lyder det som maskingevær!
Jeg iblander en sjat foderkridt, men om jeg rammer de 1% ved jeg ikke. Jer har stadig en smule slagger (længde ca 3-5cm ligner grå lava), som popper op i herden med jævne mellemrum.

For et par dage siden bankede jeg sort koks af i herden. Ikke voldsomt, men lidt.
Det virkede til at de piller, som var ført frem var tæt pakket.

Nå checkede lige tanken og som forventet havde den ikke mere foderblanding end at den ville løbe tør i løbet af eftermiddagen. Jeg har nu fyldt en enkelt sæk ren crown piller på og så plejer problemet at forsvinde.

Spørgsmålet er så bare, hvad det skyldes?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af Ole S. » 18 jan 2009 14:04

Hej

Kan det ikke være det kridt der gør at det knirker. Prøv evt at tilsætte en sjat olie til pillerne, så forsvinder det sikkert. Medmindre det er din aske-snegl der brager.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af kaptajnen » 18 jan 2009 15:36

Jeg har også haft knirke lyden uden kridt, men så laver det alt for mange slagger og bålet brænder ikke ordentligt da slaggerne ikke liiiige lader sig blæse væk.

Forsøg med en bette sjat olie i pillerne har hjulpet på knirkelyden, men ikke den der brrrrrrrrrr (på den kedelige maskingevær lyd agtige måde) hjælper det ikke på. Det må være brændslet, som bliver komprimeret...

Det skal lige siges at omrøreren pt ikke er sluttet til og de store pladehjul er trukket til højre for at undgå komprimering af den vej...

Ja, jeg har da også overvejet om det kunne være askesneglene...

Jeg havde også mistænkt min brandsluknings termostat stod og drøvlede vand ned til pillerne, men beholderen har du stået med fuld tryk (pt 4.5bar) i en uges tid. Så mon ikke det tæt. Jeg har ikke kunnet konstatere noget fald i trykket i hvert fald...

Forsøg med rene træpiller her fra middag er brrrrrrrrr lyden forsvundet og erstattet af pivelyd. Den fortager sig sikkert i løbet de næste par timer...

Måske skulle jeg bare lave en meget tyndere blanding af det sidste korn jeg har og så bare ALDRIG mere korn, men det er da træls at begrænse sig....
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af Jens » 18 jan 2009 15:58

Hej Styrmand ;-)

Nej, det er træls at skulle begrænse sig, tror heller ikke det skulle være nødvendigt. Sådan en JA-stoker burde nok kunne køre med 50% korn uden problemer, - har du prøvet at give producenten et ring ?? - Det er vel ikke usandsynligt at de lige ved hvad der kan være årsag til, at du har fået en maskingeværsrede i dit fyrrum.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af Julehund » 18 jan 2009 16:01

jeg er også ved at trappe ned, det er fint med billig brændsel! men men.. syntes ikke rigtig at jeg gider bøvle med det mere, der er sgu for meget rengøring ved det!
ja og pillerne kan man jo få leveret ved fyrrums døren for 2kr/kg!! :)


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af kaptajnen » 18 jan 2009 18:08

Jens skrev:Hej Styrmand ;-)

Nej, det er træls at skulle begrænse sig, tror heller ikke det skulle være nødvendigt. Sådan en JA-stoker burde nok kunne køre med 50% korn uden problemer, - har du prøvet at give producenten et ring ?? - Det er vel ikke usandsynligt at de lige ved hvad der kan være årsag til, at du har fået en maskingeværsrede i dit fyrrum.
Jeg havde også problemet da jeg lige havde startet op med rent korn i uge 38 (dog uden kalk), hvor jeg satte den i drift. Jeg ringede til ham og han var et stort spørgsmålstegn da han hørte lyden over mobilos. Det kunne jo være en defekt snegl, men det krævede afmontering og fremsendelse til ham for inspektion - ikke noget jeg var vild med på dette tidspunkt. Tror hellere jeg venter til foråret!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af kaptajnen » 18 jan 2009 18:10

Julehund skrev:jeg er også ved at trappe ned, det er fint med billig brændsel! men men.. syntes ikke rigtig at jeg gider bøvle med det mere, der er sgu for meget rengøring ved det!
ja og pillerne kan man jo få leveret ved fyrrums døren for 2kr/kg!! :)
Du har ret, at det giver en del ekstra rengøring med korn og det kan sikkert altsammen ende med at jeg ender som hardcore pillemisbruger, men der er så mange brændsler jeg lige skal have snust til...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af Troldmand. » 18 jan 2009 18:17

Du har vel ikke en sten eller andet hårdt materiale, der har sat sig fast mellem snegl og rør, der bare sider og skriger for at blive hjulpet ud....

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af kaptajnen » 18 jan 2009 19:59

Troldmand. skrev:Du har vel ikke en sten eller andet hårdt materiale, der har sat sig fast mellem snegl og rør, der bare sider og skriger for at blive hjulpet ud....
Jeg tror det ikke idet det forsvinder igen efter nogen tid med rene crown piller...
EDIT: Jeg har netop checket og der er nu INGEN problemer med lyden på crown med mager korn...
Last edited by 1 on kaptajnen; edited 18 times in total
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Min JA-stoker knirker og brager

Indlæg af Troldmand. » 18 jan 2009 20:06

Lidt underligt med det skrigeri. Jeg har en 6 m lang snegl, da den kørte med møg piller, sagde den ingenting, da den så blev fodret med crown piller hyler og skriger den.
Nok noget med at forskellige brændsler, lige så mange lyde når det skal transporteres...


Besvar