Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Savsmuld-indstillinger

Spørgsmål vedr. JA Stokerfyr
Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Savsmuld-indstillinger

Indlæg af Hans » 02 dec 2010 23:31

Jeg eksperimenterer lidt med savsmuld. Den ene dag går det fint. Den næste er det hele galt :oops:
-og så er det jeg tænkte om andre måske havde gjort sig erfaringer udi savsmuldsfyringskunsten. Tips til indstillinger er meget velkomne.
Problemet med at det ikke vil falde ned til sneglen, må jeg tage mig af, når jeg har fået det til at brænde ordentligt. For tiden er jeg i fyrrummet mange gange dagligt, så jeg sørger for at det ikke bygger bro.
Mvh.
Hans


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af Landbo » 02 dec 2010 23:53

Hej Hans.

Snegletiden bør du nok sætte op med 3-8 gange i forhold til, hvis du fyrer med træpiller. Samtidig bør du sørge for at sneglen kører mindst hvert 10'ende sekund så du kan holde et jævnt forbrændingsnivo, håber du forstår. :)

Og 'brobyggeriet' kan kun en god omrøre (måske) hjælpe på. Savsmuld er generelt noget af det mest vanskeligste du kan fyre med.

Hvad er det for noget smuld du hælder i magasinet ?

Har i mange år selv fyret med savværkssmuld, men dog fra en anden type magasin end der sidder på en JA-stoker.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af Hans » 03 dec 2010 08:27

Hej Leif.
Det er smuld fra et savværk. Det står i 500L poser, der vist er lidt fugtige i bunden, hvilket vel ikke gør det lettere at fyre med. Indtil videre har jeg fået det til at brænde ok i et blandingsforhold 1:3 med træpiller (målt ved volumen), netop ved at sætte "snegl periodetiden" ned og "snegl on tiden" op som du beskriver.
Skal jeg også stille på blæserhastigheden???
Omrøreren skal helt sikkert modificeres, men det vil jeg som sagt kun gå i krig med, hvis jeg overhovedet kan få stadset til at brænde tilfredsstillende.
Mvh.
Hans

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af Landbo » 03 dec 2010 12:08

Hans skrev:Det er smuld fra et savværk. Det står i 500L poser, der vist er lidt fugtige i bunden, hvilket vel ikke gør det lettere at fyre med.

Ok Hans. Formoder så at smulden er fra opskæringen og dermed rimelig grov. At smulden i bunden er våd er absolut et STORT minus da det vil give en uens forbrænding hele tiden. Samtidig er der garenteret noget der er så vådt det er uegnet til afbrænding uden forudgående tørring.

Indtil videre har jeg fået det til at brænde ok i et blandingsforhold 1:3 med træpiller (målt ved volumen), netop ved at sætte "snegl periodetiden" ned og "snegl on tiden" op som du beskriver.

Hvis du vil satse på savsmuld, bør det være helt uden tilsætning af en anden type brændsel da det er totalt umuligt at holde blandingsforholdet konstant. Men det har du sikkert opdaget forlængst. :wink:

Skal jeg også stille på blæserhastigheden???

Nej ikke nødvendigt, forudsat du kan holde smulden i herden indtil det er ordenteligt afbrændt. Hvis brændslet derimod ender mere eller mindre uforbrændt i askeskuffen er du naturligvis nødt til og reducere 'vinden' til bålet.

Omrøreren skal helt sikkert modificeres, men det vil jeg som sagt kun gå i krig med, hvis jeg overhovedet kan få stadset til at brænde tilfredsstillende.

Ja, er bare ræd du ikke kan få det til at brænde ordenteligt, før du har omrørene på plads. Og køre ren smuld med en nogenlunde konstant fugtighed. Grunden til jeg skriver omrørene, er at det formodenteligt vil være nødvendigt at have en over sneglen og en ude i hver side af magasinet, ude hvor 'knækket' ned til sneglen er.

Er lidt nysgerrig Hans. Får en spørge,

Hvor meget vejer 500 liter ?
Hvor fugtigt er det ?
Hvad skal du give for 500 liter ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af Hans » 03 dec 2010 22:22

Ja, det er smuld fra opskæring fra et lille savværk, hvor det bare står og hober sig op. Jeg har hverken vejet det eller målt fugtindhold.
Målet er at fyre med rent smuld. Ideen med at blande med træpiller er bare at kunne ramme indstillingerne ved langsomt at trappe andelen ned.
Selvfølgelig er det noget skit med varierende fugtighed, og måske er det også tosset at bruge tid på at tørre, måle og justere. Men brændslet er gratis.

Mht. omrører håber jeg at kunne tilpasse den ene omrører der er i magasinet. Men måske får du ret, måske skal der flere til...
Mvh.
Hans


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10375
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af thy » 03 dec 2010 22:26

måske en vibrator kunne holde det i bunden ved sneglen.....
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af Landbo » 03 dec 2010 22:54

Hej.

Jamen når det er gratis, så er det bare med at få lavet din JA om, så den kan tygge smulden Hans. :) Ulempen ved smuld er bare at der formodentelig skal 'tankes' hver dag.

Tørreproblemet bliver det nok værre med at få løst. Det skal der tænkes lidt over. icon_cheesygrin.gif

Og Thy. Tvivler dog på en viberator kan få savsmuld til at skride. Nærmest tværtimod, men det afhænger af hvor fint/grove det er. En sådanne vil også højst sansynligt larme som ind i h...... :)

Hans: Hvis du har en rystepudser kan du prøve at fastholde den på siden af magasinet på sålen og naturligvis uden slibepapir. Den vil virke som en ret fin viberator.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af snubbi » 06 dec 2010 21:26

et lille tip angående omrøre .jeg bruger et par stykke 12-14 mm wire som sider på tværs ca 20 cm lang og har svejs wire i endene så den ikke flosser
og den sider i et hul med wire klemme på begge sider på midten så den kan side og vippe og den bukker hvis belastningen bliver for stor
men pas på ikke belastning bliver for stor for motoren, men de giver et godt svip
jeg har lavet de på den baxi jeg køre med og de virker fint på savsmuld og flise. mon ikke de virker på din også

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af Hans » 07 dec 2010 09:46

Tak for svarene. Og tak for omrører tipset. Jeg havde overvejet noget med fjederstål med nylonklodser for enderne, men jeg tror det bliver både bedre og enklere med wire :great:

-Og så lige et spørgsmål til: Der skal jo meget mere savsmuld til end træpiller (større volumen). Hvordan skal stokeren indstilles. Kortere tid mellem hver indfyring eller indfyring af en større brændselsmængde pr. gang? :roll:
Mvh.
Hans

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Savsmuld-indstillinger

Indlæg af snubbi » 16 dec 2010 21:12

hej hans
nå jeg køre med baxien på piller køre jeg 0.5 sek på flis og savsmuld køre jeg ca2.5- 3 sek , du kan se at jeg køre ca 5gange længer køre tid ,pas på med for meget luft så blæset på for så blæse asken op i røg kanalerne de er en balance mellem snegle tid og luft .volumen sav smuld kontra pille er 6 til 1
nb.har du prøvet at snak ja stokker har læset et eller andet sted ,at den første stoker de lavet var fordi de var træt af at håndefyre .de kan være at de har nogle guld korn til dig
mvh elektrikeren


Besvar