Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Novo Pellet - Problemer

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Kent D Nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2015 18:48

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Kent D Nielsen » 03 feb 2016 08:19

.... og sådanne ser min brænderrist efter 5 ugers drift i min sprit nye Novo Pellet 24. Hvor længe mon den holder?
rist.jpg


xkfc

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af xkfc » 03 feb 2016 09:02

Hvis jeg havde billederne af mine brænderriste vil det være helt det samme, og den ælste er fra 2009, jeg bruger den ikke længere, men den fejler intet.
Det er dog til en NBE brænder, den er i varmefast rustfri, jeg ved ikke hvilke stål Baxi har brugt til Novo'en.

Kent D Nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2015 18:48

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Kent D Nielsen » 03 feb 2016 09:11

Dvs at du skiftede din brænderrist efter der ca har været 40-50T igennem ? På mit billede har der været 1700kg igennem.
Iøvrigt er svaret fra Baxi : Brænderristen er en almindelig sliddel.

Spørgsmål : Til alle jer med Novo Pellet, hvor længe holder jeres riste og hvor stort forbrug har i?

Traetafbaxi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 mar 2016 15:04

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Traetafbaxi » 06 mar 2016 15:17

Hejsa, er ked af at høre, jeg ikke er den eneste der har problemer med et Novo pellet..

Du beskriver fejl #5

Den kører rens i en uendelig hed.
Jeg står med samme problem, den kører med nederste snegl til askeskuffen, men den kører ikke med resten af renseprogrammet, altså spiralerne og brænderpladen, vil den ikke køre med.. Som om motoren er Brandt af..

Hvad er din erfaring

..mvh lars.

Kent D Nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2015 18:48

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Kent D Nielsen » 07 mar 2016 08:20

Lige det problem har jeg så været forskånet før men har bidt mærke i at det er noget af det første teknikerne spørger om ved besøg.... (om den nederste snegle kører asken ud). Prøv at hive fat i http://www.bioenergiservice.dk/ (Thomas)


Mvh Kent


Martin Pedersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 28 maj 2012 23:37
Mit fyr: Baxi novo pellet 24 spk
Areal: 160 +110 værksted
Brændsel: 6mm Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Dagligt forbrug: 30kg
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Martin Pedersen » 12 maj 2016 04:02

new15 new15 Hej alle .
Sidste nyt fra mit fyrrum.
Har lige skiftet fyr kammer(forbrændingskammer) dette er 2 gang siden start ! Jeg er ganske overbevist om det ikke er tæringer ,men varmespændinger der har laver de revner der har været i de sidst to forbrændings kamre , de er ikke udført håndværksmæssigt godt jeg er overbevist min 15 års datter kunne svejse det bedre end tilfældet er i de leverede stumper fra Baxi forøvrigt kostede det den nette sum af 2400+ m og uden brænder rist new15

Jacob_Lolland
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11 jan 2018 08:44

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Jacob_Lolland » 11 jan 2018 08:58

Hej Alle.
Nu er jeg simpelthen nødt til at tilslutte mig denne dialog i har her. Jeg købte en landejendom for 4 år siden. De tidligere ejere havde 2 år for inden investeret i dette fantastiske fyr Baxi Novo Pellet 24. De havde haft en del problemer med fyret ved opstart. Da jeg overtager ejendommen, er fyret installeret i en udbygning i et separat rum med en 5 meter stålskorsten. I rummet ved siden af står der en 3 tons pilletank, hvor de fik blæst pillerne ind. I flexsneglen der kører ind, var der boret huller, hvor smuld kunne "bundfælde". Tilsyneladende kørte det perfekt. Jeg valgte at købe piller i sække og kunne derved lukke hullerne i flexsneglrøret!
Så snart det blev vinter, kom problemerne og de har været der lige siden. Det har været et godt år, hvis ikke fyret har kostet over 5000 kr og en del timer.
Jeg har skiftet følgende:
Brænderrist 2 gange.
Varmeblæser 2 gange.
Rensemotor 1 gang.
lyssensor 1 gang.
tillige har jeg rodet med den flexsnegl, som den ene dag fra den anden pludselig pakkede med pillerne lige bag fyret!

Den dag i dag, roder jeg med at fyret sviner/soder til inde i brænderkammeret, samt at skorstenen soder til og har løbesod. Jeg kan se min røggastemperatur kun ligger på omkring 70-80 grader.

Huset er på ca. 250 kvm. underetagen er med gulvvarme og ovenetagen er radiator. Fyrrets settemperatur er 72 grader. Fyret kører perfekt, hvis jeg skruer alle radiatorer på ovenetagen op på 5. Røggastemperaturen kravler så lige op på 100 grader.

I dag er fyret 6-7 år gammelt.

Kommer det nogensinde til at køre ordentligt?

Kent D Nielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 12
Tilmeldt: 26 jan 2015 18:48

Re: Novo Pellet - Problemer

Indlæg af Kent D Nielsen » 11 jan 2018 13:09

Min erfaring efter at jeg har fået byttet min kedel er at der skal påregnes en ny brænderrist ca 1 gang om året. Når det så er sagt skal temperaturen hæves så kedlen samt skorsten ikke soder til.
Thomas fra Bioenergi service (tlf 71334150) er ham der har indstillet vores kedel og det har været klart det bedste.


Besvar