Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Østrigske pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
solhoj+
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 jan 2017 18:33
Mit fyr: Hillerslev stoker
Areal: 200
Brændsel: Træpiller og savsmuld
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Årligt forbrug: 13
Geografisk sted: Fyn

Østrigske pillefyr

Indlæg af solhoj+ » 07 mar 2017 21:05

Hej

Jeg er ny her på forum, men eller en ret erfaren stokerbruger. Jeg har gennem de seneste 20 år, haft et Hillerslev stoker. Som har kørt utroligt godt og driftsikkert, men det begynder at blive lidt slidt, og da det begynder at knibe med reservedele (producenten er efter de seneste stramninger af godkendelserne, stoppet med produktionen og er istedet blevet Vølund-forhandler), skal jeg til at kigge mig om efter en afløser.

Jeg har brugt rigtig mange aftener med, at læse alt om de pillebrændere, som er på markedet. Derudover har jeg også været ude, og kigge på mange fyr, samt har ringet til mange forhandlere, hvoraf mange har meget lidt forstand på, hvad de rent faktisk sælger. (Jeg er selv ingeniør, og underviser på Syddansk universitet i bl.a. materialelære), så jeg forventer, at den jeg køber et fyr af, har et vist kendskab til forbrændingsteknik, og ved hvad deres kedel og øvrigt anlæg er bygget af, og hvorfor. (Det er måske for meget forlangt, men alligevel!).

Når jeg læser her på forum, anbefales Scotte/Woody og hvad de nu hører til alle. Men jeg har nu alligevel mest preference for de østrigske fyr, da de ser ud til, at have et mere optimalt udformet brændkammer, med både primær og sekundær forbrænding, og en meget høj temperatur i brændkammeret, som sikrer en fuldstændig forbrænding. Jeg ville naturligvis helst have et af Ökofens kondenserende fyr, med en virkningsgrad på 107%, men det rækker midlerne ikke til. Men jeg kan se, at brændkammeret fra Ökofen, bliver brugt i både Easypell fyrene og i KWB Easyfire, som forhandles af en fyr på Als. Disse to fyr koster godt det halve af Ökofen, men hvad er forskellen (jeg ved, at der er en mere simpel styring, som jeg sagtens kan leve med), men er der nogen, som ved hvad der ellers er sparet på, og hvordan sammenhængen er mellem disse to fyr og Ökofen.
På forhånd tak.

Er der nogen, som


Brugeravatar
PellX21
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 275
Tilmeldt: 05 feb 2016 21:41
Mit fyr: Pellx P21 på Salamander A kedel
Areal: 140 & 60m2 værksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 3-4 ton + 1-3rm
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 22 gange

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af PellX21 » 07 mar 2017 21:21

Ökofen har en billig version - easypell, windhager har en billig lite version - ganske som kwb har den billigere version du nævner (billigt er relativt til Østrigerprisen)

Jeg var på agromek og så kwb - der er sparet på rensemekanik og avanceret styring (herunder vejrkompensering). KWB er åbenbart leverandør til Hoval, hvilket må borge for meget høj kvalitet. Den billige version var vistnok heller ikke egnet til vakuum-transport, og dens magasin var af beskeden størrelse.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af lamborg » 08 mar 2017 07:18

Hej Solhøj
jeg er frygtelig ked af hvis jeg lyder negativ men at lave 107% energi køber jeg simplethen ikke . Dass stinkt from svindel und gehumbug. Du er ingenør så ved du da godt at man ikke kan hive mere end 100% ud af det indfyrede. Det er da klart som blæk i brun sovs.
Meeeeen jeg kan jo tage fejl dog lyder 107% i mine øre som en evighedsmaskine for mig og firmaet kan jo sikkert komme op med en meget fin forklaring ...
Dog vil jeg stadigvæk sige " fake news"
dette er beregnet og ikke målt af DTI
* In accordance with standard EN 303-5, the net calorific value of a fuel (energy content without energy held in the water) is used for calculating the efficiency.
Så jeg vil sige ( på trods af tæsk og jeg er dum NBE stodder :-)
Hold dig til nbe eller mgm der får du nok mest for pengene :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 08 mar 2017 07:33

Lamborg. Det er fordi der er noget der hedder øvre og nedre brændværdi. https://www.landbrugsinfo.dk/energi/bio ... aerdi.aspx

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 08 mar 2017 07:34

Hej Claus

Ja - det er humbug, men ikke trylleri.

Når man beregner virkningsgrader kan man bruge øvre eller nedre brandværdi.

På de kondenserende fyr bruger de altid nedre, fordi så bliver tallene så fine med brandværdier over 100%.


Tom var hurtigere!
Mvh. Sophus


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af JClausen » 08 mar 2017 07:40

Den med 107 % er teoretisk god nok. Hvis det altså er den nedre brændværdi man tager udgangspunkt i. Det er fordi Ökofen er et kondenserende pillefyr, på samme måde som moderne oliefyr. Dette passer med det engelske citat Lamborg angiver.

Omkring "østrigmodeller": Jeg har et Hoval Biolyt, og det kører bare. Jeg tror sådan set at man kan optimere en Scotte bedre end mit fyr, da der ikke er så mange indstillingsmuligheder. Men det jeg føler jeg fik for den høje pris er driftsikkerhed og meget lavt tidsforbrug på fyret. Ingen pilleafvejning, ingen driftstop, tømning af askeskuffe og rensning (tager 1½ time) for hvert 3½ tons piller. (Det er vigtigt her at angive at det er mit første pillefyr, så jeg har ikke noget personligt sammenligningsgrundlag)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2517
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 232 gange

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af Hjemme teori » 08 mar 2017 08:10

Så er jeg i gang lidt oftere, men bruger mindre tid.

For hver
1 tons kosten igennem 5 min
2 tons asketømning 10min
4 tons rens af brænder 15min

så for hvert 4 tons bruger jeg ca 1:05min

Skal nævnes at mit er et 30kW, måske de mindre fyr skal have tømt aske lidt oftere.
Mvh. Sophus

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af triumph » 08 mar 2017 09:47

for at få okooffen til at kondensere, kræver det en meget lav fremløbstemperatur = gulvvarme. Derudover er jeg ikke nødvendigvis overbevist om at kondens og sod/aske er en god blanding.
Nogle på forummet har nævnt at have læst om okooffenejere der har oplevet fejl på deres anlæg efter nogen år.
Det findes en masse tyske test af diverse pillefyr, man kan købe for et par EUR.
Jeg ville tænke over at jo mere kompliceret et fyr er, jo mere er der der kan gå i stykker. Og da der er relativt få fyr, er tilgængelighed til reservedele og service ikke nødvendigvis så enkel.
Jeg syntes det er fedt at nørde, og købe noget der er lækkert. Men en scotte installation kan vel købes for 30.000. en RTB/MGM for 40.000. For et østrisk fyr giver mening, så skal man ofte tilkøbe nogen af de fine styringsmulighedder /ekstra options. Og så havner prisen ofte omkring 100.000. For hvis man kun køber fyret, så får man egentligt ikke andet end det man får ved et dansk fyr.
Nogle Østrigske mærker kræver autoriseret service, for at opretholde garantien.
Jeg ved ikke hvad du bruger i træpiller; 6 t/år ?
Hvad kan advancede styring spare; 1 t/år ?
Det er ihvertfald ikke pille besparelsen der skal betale for ekstraprisen til et østrisk fyr.
Hvis du er vandt til en stoker, så vil arbejdet ved MGM eller RTB være væsentligt mindre, og komforten højere end hvad du er vandt til.
Så hvor meget mere komfort er det man får for de sidste 50.000 ?

MGM minder en del om de østriske mærker. Og der er en ny scotte blackstar+ på vej

http://www.mgm-pillefyr.dk/?gclid=Cj0KE ... Ahsk8P8HAQ
http://www.nbe.dk/black-star/

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af Tom_AT » 08 mar 2017 10:32

Set i forhold til hvad der går af snak om diverse pillefyr her på forum. Og hvis komforten er den primære faktor. Så ville jeg uden tvivl kraftigt overveje en MGM Comfort Lux.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Østrigske pillefyr

Indlæg af lamborg » 08 mar 2017 16:32

Tak for link Tom det var godt og forklarede hvordan man beregnede sig frem til dass humbug.
Jeg synes jeg har læst et sted at man ikke kan få tilskud til træpille fyr med kondenserende kedel kun til gas fyr ,men om det passer ved jeg ikke .
Desuden vil en sækning af røggas temp til 30-40 gr som beskrevet i artiklen give voldsomme problemer med løbesod i skorsten når man bruger træ. Et gasfyr har jo ikke problemet for damp stinker jo ikke :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar