Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Valg af pillefyr/stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
dbnielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2016 21:26
Givet likes: 1 gang

Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af dbnielsen » 15 sep 2017 12:20

Never ending story, jeg ved dette har været oppe utallige gange. Men kan simpelthen ikke holde hoved og hale i det hele herinde.

Mig og konen har kig på et hus på 155m2 beboelse, middelisoleret, uden isolering i gulv, og uden gulvvarme. Loftet skal efter isoleret.

Varme forbruget er iht. energirapporten 1800 liter diesel og 9 rm træ.

Jeg gider så bestemt ikke fastbrændsel, efter den ejendom vi har lejet nu, hvor der er utallige drift problemer.

Vi overvejer pille/stoker ved ikke hvilken del endnu.

Budgettet er max 35.000 alt incl.

Jeg har læst en del om Scotte/Woody, RTB, og Atmos d14p. Men hvad siger de kloge? det er mit første pille fyr. Jeg er indforstået med rensning osv, er en del af det, men gider ikke ligge og rode med det hverdag. Og hvad gør jeg evt med varmt vand om sommeren?


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af pille bruger » 15 sep 2017 12:27

dbnielsen skrev:Never ending story, jeg ved dette har været oppe utallige gange. Men kan simpelthen ikke holde hoved og hale i det hele herinde.

Mig og konen har kig på et hus på 155m2 beboelse, middelisoleret, uden isolering i gulv, og uden gulvvarme. Loftet skal efter isoleret.

Varme forbruget er iht. energirapporten 1800 liter diesel og 9 rm træ.

Jeg gider så bestemt ikke fastbrændsel, efter den ejendom vi har lejet nu, hvor der er utallige drift problemer.

Vi overvejer pille/stoker ved ikke hvilken del endnu.

Budgettet er max 35.000 alt incl.

Jeg har læst en del om Scotte/Woody, RTB, og Atmos d14p. Men hvad siger de kloge? det er mit første pille fyr. Jeg er indforstået med rensning osv, er en del af det, men gider ikke ligge og rode med det hverdag. Og hvad gør jeg evt med varmt vand om sommeren?
En Scotte kan starte op og lave varmt vand, og når der er varmt vand nok kan det slukke igen.
Det kan gå på nettet, og betjenes over StokerCloud.
Her kan jeg også hjælp dig videre ved indstillings problemer.
Spørg en god forhandler om energitilskud, og muligheder icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

pendec

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af pendec » 15 sep 2017 12:44

Når du skriver budget 35k, er det når du selv sætter op og laver rørføring, eller får du besøg af VVS mod betaling osv? Skal du selv sætte det op første gang eller håber du på hjælp fra nettet eller får du aut. vvs'r til dette?

Alt sammen skal du have med i budget? For nogle kan vvs'ren hurtigt blive 50% af beløbet, hvis man er uheldig. Opsætningen kommer normalt hvis samme vvs'r også leverer.

RTB er vel udelukket, hvis du regner med 1. gangs opsætning + vvs besøg, og så er der jo en løbende omkostning på service og for at vedligehold garanti, som kræver aut. opsætning.

Måske kan du uddybe budget forbrug?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af Lintz » 15 sep 2017 13:31

dbnielsen skrev:Jeg gider så bestemt ikke fastbrændsel, efter den ejendom vi har lejet nu, hvor der er utallige drift problemer.

Vi overvejer pille/stoker ved ikke hvilken del endnu.

Jeg har læst en del om Scotte/Woody, RTB, og Atmos d14p.
Du gider ikke fastbrændsel - Men gider du rode med korn / flis / div. skaller og ligende.
Mon ikke du bare skal droppe ideen med stoker og tage et pillefyr.

Ingen af de nævnte fyr er stoker så tror faktisk du mest hælder til et pillefyr.
Scotte og Woddy er jo stort set ens - og mener RTB læner sig meget op af dem.
NBE som er dansk laver alle tre fyr. Atmos kender jeg ikke nævneværdig til men er vel Tjekkisk.

Jeg ville vælge dansk - Om det så er Woddy - Scotte eller RTB er nok lidt en smagssag.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pille
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 13 aug 2011 20:59
Mit fyr: Metroair 12KW
Areal: 150
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Årligt forbrug: 5000 KW
Geografisk sted: Sjælland Haslev
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af pille » 15 sep 2017 16:26

Evt et brugt Passat C2 stoker, til billige penge er driftsikker.


dbnielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20 jan 2016 21:26
Givet likes: 1 gang

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af dbnielsen » 15 sep 2017 19:39

Jeg vil prøve at svare jer alle i en fælles besked håber folk er ok med det.

Pillebruger , det vil sige om sommeren kan jeg simpelthen bare lukke for fremløb til radiatorerne? Jeg tænker dog også om økonomien i at bruge pillefyr om sommeren, det er der flere der omtaler som problematisk. Er det korrekt eller baseret på fejlagtig oplysninger.

Pendec: Når jeg snakker økonomi i det, er der jo mulighed for små justeringer af budgettet, men jeg har ikke 60.000 at smide i et fyr, oveni hus køb. Jeg er uddannet mekaniker, så regner da med at tilslutte selv, der er vel en manual med :P

Ej jeg har selv monteret trykeksepantion osv på det anlæg vi har her, så regner da lidt med mine evner rækker :)

Lintz: Grunden til jeg skriver stoker, er med henblik på senere at kunne kombinere piller og flis, da jeg har traktor, og flishugger, det kræver dog noget mere kendskab til tørrings muligheder med flis kan jeg jo læse mig til, korn er som regel også til at skaffe til en fornuftig pris herude omkring ;) (Vestjylland)

Fastbrændslen vi har her er et passat atmos, vi køre på fyr nr 2 i løbet af en 2 årig lejeperiode, den første revnede i brændkammerat, det nye fungere bedre men bestemt ikke optimalt, vi fyrede 8-12 gange dagligt sidste vinter, med supplement fra solvarmen, det hænger ganske simpelt ikke sammen med en hverdag med arbejde og småbørn. Det er det der gør jeg er skeptisk med en atmos kedel.

Pille: som du nok har læst i svaret længere oppe er jeg skeptisk med atmos/passat da vi simpelthen ikke har haft andet end bøvl her, og servicen fra passat har i vores tilfælde været elendig.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af pille bruger » 15 sep 2017 19:51

dbnielsen skrev:Jeg vil prøve at svare jer alle i en fælles besked håber folk er ok med det.

Pillebruger , det vil sige om sommeren kan jeg simpelthen bare lukke for fremløb til radiatorerne? Jeg tænker dog også om økonomien i at bruge pillefyr om sommeren, det er der flere der omtaler som problematisk. Er det korrekt eller baseret på fejlagtig oplysninger.
Hvis man montere en 2 eller 3 vejs ventil + en temperatur føler i varmt vands beholderen,
så kan styringen starte fyret når der mangler varmt vand.
Når der er 2 eller 3 vejs ventil, så behøver man ikke at lukke fremløbet om sommeren.
Det styre fyret selv.

Økonomi : el koster ca 2,5 kr pr kW, 1 kW varme på træpiller koster ca. 50 øre :great:

Man kan fint bruge et pillefyr om sommeren icon_cheesygrin.gif

Og lige en tilføjelse: 3 vejsventilen lukker helt for opvarmning til huset når der laves varmt vand, det gør 2 vejsventilen ikke,
men da de fleste ventiler alligevel er i en lukket eller næsten lukket position om sommeren, er det kun et lille varme aftag den vej.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af HR LUCCA » 16 sep 2017 00:58

Jeg har et Scotte med 3 vejs ventil monteret , når det kun laver varme til VVB bruger jeg mellem 1-2.5 kg piller om dagen , og det klare sig selv fra slutningen af maj og ind til nu uden rengøring eller opfyldning af magasin , mit magasin er ikke et standart magasin men noget større ca 300 kg kan det indeholde .
Ud over et scotte findes der også et scotte + , det er en mellem ting mellem et alm Scotte og et RTB .
Jeg er glad for mit Scotte ,har haft det 6 år og har skiftet et brænderprint hvor jeg lavede en fejl 40 :wink: og 1-2 eltændere om året som ikke koster mange kr , og har man ikke 10 tommefingere kan man selv lave alt på det icon_cheesygrin.gif
35000 er ikke mange penge til et pillefyr og montering ,så skal du nok selv lave det meste selv .

pendec

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af pendec » 16 sep 2017 09:36

dbnielsen skrev:Pendec: Når jeg snakker økonomi i det, er der jo mulighed for små justeringer af budgettet, men jeg har ikke 60.000 at smide i et fyr, oveni hus køb. Jeg er uddannet mekaniker, så regner da med at tilslutte selv, der er vel en manual med :P
:) Tror nu ikke du skal regne med det, for det er jo et fagområde indenfor vvs verden, så mon ikke de har forsøgt at tage ejerskab på dette, og når producenterne ønsker aut. installationer, så har de nok ikke lagt manual med til at tilslutte den men jeg har da ikke set de nyeste pillefyr de sidste 10 år eller spurgt til den manual. Måske et godt spørgsmål til sådan en som Pillebruger eller mgmone .
Men når vand først er tilsluttet så er det vel derfor kun et spørgsmål om opsætning, og har du lidt baggrund, så kommer det jo nok over tid. og det lyder jo til at garantien måske er mindre vigtig, så er det jo en perfekt måde at spare lidt på pengepungen, når man kan selv. Du har jo også hjælpen her og på andre forum til opsætning af de fleste modeller.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Valg af pillefyr/stoker

Indlæg af Lintz » 16 sep 2017 09:46

pendec skrev::) Tror nu ikke du skal regne med det, for det er jo et fagområde indenfor vvs verden, så mon ikke de har forsøgt at tage ejerskab på dette, og når producenterne ønsker aut. installationer, så har de nok ikke lagt manual med til at tilslutte den men jeg har da ikke set de nyeste pillefyr de sidste 10 år eller spurgt til den manual. Måske et godt spørgsmål til sådan en som Pillebruger eller mgmone .
Men når vand først er tilsluttet så er det vel derfor kun et spørgsmål om opsætning, og har du lidt baggrund, så kommer det jo nok over tid. og det lyder jo til at garantien måske er mindre vigtig, så er det jo en perfekt måde at spare lidt på pengepungen, når man kan selv. Du har jo også hjælpen her og på andre forum til opsætning af de fleste modeller.
Hvordan med håndværkerfradrag - Hvis det kan komme indover er det måske ikke værd at beskæftige sig med det selv.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar