Præcis som du skriver nemo, fyret slår fremløb over på VVB og varmer 200L brugsvand op såfremt solen ikke står til.. solfangerstyringen sidder til topspiralen via en 2-vejsventil som åbner og lader topspiralen køle VVB til ønsket MAX temp (på den måde går det direkte i centralvarmeanlægget og nææææsten helt udenom fyret (grundet min vejrkompensensationskreds...)
Jeg lukker varme ud i centralvarmeanlægget om sommeren allere fra ca kl 10:30, så jeg tror god mine 90 rør kan trække 500L ekstra, men efter devisen 10L pr. rør, så vil en 400L være det optimale.
Jeg skal bruge en med to spiraler hvis det skal være, da jeg ønsker at forvarme mit koldt vand ind i VVB via lade topspiralen være veksler, koble solkredsen på bundspiralen og hvis buffer kommer over 90 grader (dødt vand) så skal overskudsvarmen først der havne i radiatorene..
Jeg er jo ENORMT NBE farvet og ville nok hoppe på en suncomfort styring hvis jeg skulle lave et advanceret setup - de er ENORMT nemme at progammere..
Men men men, en note - faktisk er nemo anarkisten her, da det er ham som starter os to medløbere op, da det er en helt andens tråd :-D
nemocharley skrev:jeg gætter på at din brænder så skal varme ind i toppen af 500l tanken - det er vel cirka 200l, hvilket faktisk svarer til den mængde vand min kedel opvarmer i akkutanken (+ de 80 liter selve kedlen pellmax ub har)
eller kører du uden om?...nej det kan du vel ikke, du skal jo have varmt brugsvand
jeg ville nok tænke i 300-500l ekstra tank og nøjes med bundspiral som i det setup q-pro sælger.
I mit eget tilfælde vil jeg gerne have mere vand til
200l vvb eller en 400l akku med eksterne vekslere
hvis pladsen var til det så havde jeg købt värmebaronens egen 500l tank med neddykket vvb
til alle setup vil jeg fastholde en version af TA 63 styringen og tilkøbe en vejrkompensering.
Får jeg det engang gjort, så kan vi sammenligne de forskellige systemer igen - det er ihvertfald både sjovt og forhåbentligt lærerigt for flere end bare os tre.