egregersen skrev:Det er utroligt at du blive ved med at skrive om at komme 1 dl olie på toppen af pillerne. Det virker ikke en skid. Det er kejserens nye klæder om igen. Der er kun en ting som virker og der er at man engang imellem kører siloen næsten tom og så fjerner det smuld der er. Det gør jeg og jeg har ALDRIG haft problemer angående smuld.
Jeg mener ikke dit sprogbrug gør dit udsagn mere rigtig end andres, så det må du gerne spare på, for min skyld. Dine erfaringer må du derimod meget gerne dele. Jeg vil heller ikke gøre mig til dommer over rigtigt og forkert (men husk der kan være flere veje til Rom).
Jeg har selv eksperimenteret lidt.
Hvis min snegl er "fyldt" med smuld når siloen er ved at være tom og jeg giver den noget olie, så forsvinder smulden i løbet af få kilo. Så et eller andet gør det. Problemet med olie og næsten tom silo, er at doseringen bliver meget varierende. Jeg har målt fra 900-1600gram, så det funker ikke.
Hvis man gør som Michael foreslår virker det fint her, men varierer alligevel ca 20%. Det kan jeg se på min iltstyring som kompenserer for dette.
For at gøre variationen endnu mindre, hælder jeg det på som en stribe fra lodret over elefantfoden til modsat hjørne, så bliver det doseret mere løbende når pillerne falder ned. Og så bruger jeg nok kun en 1½dl/1000kg piller. Hvor meget der skal til, kommer nok an på pillerne, men der kan man jo prøve sig frem. Og visuelt kan man jo på eksterne siloer, se hvor greelt det står til med smuld i sneglen.
Mvh. Sophus