Fyrværkeri igen igen

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Skal vi kræve licens for at anvende fyrværkeri

Afstemning sluttede 31 dec 2022 18:18

Kun personer med licens må anvende fyrværkeri.
8
35%
Reglerne skal være som de er nu.
15
65%
 
Afgivne stemmer: 23

calle

Fyrværkeri igen igen

Indlæg af calle »

Vi gruer allerede for nytårsaften pga. alt det kraftige fyrværkeri. Det er blevet meget mere kraftig de sidste år. De store batterier kræver høreværn af de forbipasserende. Iflg. nyhedsmedierne er en meget stor del af det fyrværkeri der sælges ulovligt.

calle

Re: Fyrværkeri igen igen

Indlæg af calle »

Det lader til, at jeg burde have lavet flere afstemningsmuligheder. Nu er Dansk Folkeparti på banen med en lovforslag om, at der kun må afskydes fyrværkeri af private den 31. december, men der skulle tilsyneladende være bred enighed om stramninger på fyrværkerifronten.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/flere ... yrvaerkeri

Venlig hilsen
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Fyrværkeri igen igen

Indlæg af Lintz »

Jeg ved ikke rigtigt.

Man skal ikke lovgive sig ud af alting selv om jeg syntes at fyrværkeri godt kan begrænses.

Tror såmænd heller ikke det hjælper meget med en lovgivning - Den skal også håndhæves..........

Læste godt at flere partier ønsker en stramning på området og at Alternativet gerne så det helt forbudt for privatpersoner.
Der skulle så være professionelle som stod for det - På Rådhuspladsen og Tivoli..............Jow tak.

Vi alle bor jo i en storby !!!!!!!

Det er en del af en mangeårige kultur og på en måde syntes jeg ikke det skal gå helt tabt. Børn skal have lov til at opleve det, og kunne det så begrænses til den 31. og den 1. er det så trods alt begrænset hvor meget det påvirker dyrene.
Vi har selv to hunde i pleje i disse dage hvert år grundet fyrværkeri.

Et tiltag kunne jo være at der skal være støjbegrænsning på fyrværkeri så det mere er farverne det kommer an på.

- men det ulovlige kommer vi aldrig til livs.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
calle

Re: Fyrværkeri igen igen

Indlæg af calle »

Hold da op nogen drøn der kom i aftes. Det var så porcelænet klirrede. Giver det mening at knaldfyrværkeri som små enøreskinesere ( de der måtter i ved nok) er forbudt, når man sælger lovlige batterier, hvor braget fra opfløjet har karakter af en bombe ?
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9834
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Fyrværkeri igen igen

Indlæg af pille bruger »

calle skrev: 01 jan 2023 15:52 Hold da op nogen drøn der kom i aftes. Det var så porcelænet klirrede. Giver det mening at knaldfyrværkeri som små enøreskinesere ( de der måtter i ved nok) er forbudt, når man sælger lovlige batterier, hvor braget fra opfløjet har karakter af en bombe ?
Det giver ingen mening.
Begræns det stads, og få i stedet en prof til at give en opvisning nogle steder i dk.
Jeg havde som vanlig en aften i stalden.
4 totalt stressede heste.
Det andre bruger på krudt, har jeg ca brugt dobbelt af på beroligende medicin.
Dyrlæge på stand by.
Gik i seng ved 4 tiden, og havde den 1. i telefonen kl 7 hvor der lige skulle trylles for at få varme på igen.
Glæder mig til en normal hverdag igen icon_cheesygrin.gif
Og nej, jeg er ikke mavesur over at nogen vælger at fyre krudt af.
Det har bare konsekvenser når nogle bevist ikke overholder de få regler der er for at fyre krudt af.
Derfor, begræns det, og få en prof til at give en opvisning.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Fyrværkeri igen igen

Indlæg af pelle »

Det er bare at forbyd lortet. Forurener langt mere end smøger. Ja.. Jeg hører ofte for mit piberygning, hvor farligt og forurenende det er. De, selv samme folk fyrer det skidt af. Dog, vil jeg være tilfreds om det vanvid begrænses til nytårs aften for alm. mennesker og så MEGET gerne i en støjfri udgave. Allerhelst, så jeg fyrværkeri udført af professionelle og forbudt for idioter og fulde folk. Nu, hart jeg brugt nytårsaften dag med at skrue lejeres postkasser ned og 1 jan med at montere dem igen. For det er jo ligesom det er lovligt og sjovt for idioterne at springe postkasser i luften. I virkeligheden er det hærværk og dybt kriminelt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Fyrværkeri igen igen

Indlæg af Flammen »

åhrr, træk nu lige vejret. eller skal i pakkes ind i bomuld
calle

Re: Fyrværkeri igen igen

Indlæg af calle »

Flammen skrev: 01 jan 2023 19:44 åhrr, træk nu lige vejret. eller skal i pakkes ind i bomuld
Jeg tænker at kritikere af de nuværende regler omkring fyrværkeri har en god sag. De er ikke pivede eller intolerante. De er blot fulgt med tiden, og ønsker forholdet reguleret. Tiden er inde til, at vi gør op med unødige brande, alvorlige personskader og den bølleadfærd, som også er en del af forholdet. Desuden er der i høj grad knyttet alvorlig kriminalitet til forholdet. Der sælges ulovligt fyrværkeri, og det benyttes af mindreårige. Fremstilling af skidtet har også kostet samfundet dyrt i forbindelse med ulykker. Politikerne har fornemmet hvad vej vinden blæser, så jeg er sikker på, at der kommer stramninger på området. Jo strammere - jo nemmere at forvalte. Jeg mener - når en politibil passerer forbi nogen der benytter fyrværkeri, eller de modtager en telefonisk anmeldelse, så kan det efterhånden være vanskeligt at afgøre, om der er tale om et lovligt forhold. Et forbud mod privates anvendelse af fyrværkeri ville gøre det hele meget mere enkelt.

Venlig hilsen Calle
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Fyrværkeri igen igen

Indlæg af svanggaard »

Jeg kan sagtens leve med en uges fyrværkeri om året. Jeg er da irriteret over at skulle starte året med at rydde op efter nabolagets unger, men de kommer i det mindste ud.

Mht. skader var der vist omkring 25-30 fyrværkeriskader i går. Mon ikke antallet af skader relateret til alkohol var pænt højere? Det ku' vi sikkert også leve uden.

Måske sku' vi finde overbærenheden frem igen. De #WOKE kan finde mange ting vi faktisk kunne undvære:
* Traktortræk
* Støjende Harley Davidson
* Jagt/flugtskydning
* Alkohol
* Tobak
* Motorløb
* Flyrejser
...fortsæt selv listen. Jeg tror det hele går lidt mere glat, hvis vi giver hinanden lidt plads.

Godt nytår i øvrigt.

Besvar