Flemmingth skrev: ↑10 apr 2023 12:02
Jeg sloges i flere år med en ustabil ladeunit, hvor returtemp. til kedlen svingede meget.
Jeg kom frem til, at flowet gennem dens by-pass (kontraklap) mange gange 'overhalede' temp. kontrollen pga. der er en stærk selvcirkulation i anlægget (akku. placeret på loftet over kedlen).
Jeg låste kontraklappen i lukket stilling og lavede en by-pass med en Honeywell motorventil, som lukker når ladeunit pumpen kører, og åbner når pumpen står stille (nederst til venstre på vedhæftede tegning, som i øvrigt er til fri afbenyttelse)
Siden da har jeg haft en klippestabil retur temp til kedlen. 61°C ved optænding i kedlen - stigende til 68°C når kedeltemp. kommer op på ca. 80°C.
Er i øvrigt spændt på at følge din erfaringer med Passat Ventum VG.
Har selv kigget lidt på den, men fortsætter nok med min tilsyneladende uopslidelige Vigas 25 fra 2004.
Kedel-anlæg.doc
Jeg sloges selv med en af de termiske esbe shuntventiler og fik byttet den 4 gange inden for 2 år og af samme grund har jeg et ordenligt ur på min retur så jeg ved hvad jeg har med at gøre for min stoker er lidt sart med returtempertur…. Udskiftede den til denne ladeventil og den har kørt perfekt lige siden om så buffertanken lige er blevet fyldt med iskoldt vand fra brønden efter rep…..
Men jeg har lurede på kontraventilen men når jeg slukker pumpen daler temperturen rimelig hurtigt med selvcirkulation som den altid har gjort og starter jeg pumpen så blander den perfekt 61˚Med det samme i retur lige indtil at termostaten opdager at fremløbet er over 76˚ og så begynder den at dale 1˚ i retur for hver 1˚ mit fremløb er over 76˚….
Hvis jeg har et fremløb på 74˚ så blander den fint og meget stabilt 61˚…
Så jeg tænker næppe at det er den kontraktspillere der laver ballade….
Det hele virkede jo også fint inden jeg skiftede ventilen men jeg kunne for emme at når den kom helt op i temp så var det som om at termostaten var lidt træt og ikke rigtig kunne åbne helt op så jeg fik ikke så hurtigt ledt vandet over i min buffer som kedlen kunne lave det og kunne se at min retur også lidt til den høje side men ikke noget der svingede eller var ustabilt som sådanne….
Omkring kedlen så kan jeg kun sige at hvis man ikke ser så meget på finish som maling og man ikke går så meget op i at manualen er mere til at tørre sig i så er jeg meget imponeret….
Igår fyldte jeg brændkammeret en gang med noget affaldstræ med skruer og div i og da det var brændt var buffer på 1200 litter helt fyldt…. Okay vi har jo ikke så meget forbrug på huset spm sådanne lige pt men sammenlignet med når jeg har fyret fastbrændsel i min stoker så kan jeg ikke få armene ned….. bare det og se at røgtemperturen generelt ligger mellem 100 og 110˚ er for mig voldsomt lavt….