Hej Aage.
Jeg stod i samme situation som dig, da jeg skulle installere mit 16 kW Scotte/Blackstar S fyr i oktober 2010.
Men det som jeg synes skal være bestemmende for dit valg er alderen på din oliekedel og isoleringen af samme. Min oliekedel var kun fem år gammel og godt isoleret. Så jeg valgte at beholde mit oliefyr - og jeg valgte den mest simple installation: Fremløbet fra pillefyret går i returen på oliefyret og returen fra centralvarmeanlægget går i returen på pillefyret. Og oliefyret er så sat til den laveste temperatur. Det giver selvfølgelig et minimalt tab over oliekedlen (1-2 grader), men hvis det er prisen for 99,9 procent sikker varmeforsyning er det efter min mening billigt sluppet. Men er det en gammel oliekedel vil tabet uden tvivl være en del større. Men står oliekedlen i et rum hvor du godt kan bruge varmen, vil den i princippet blot fungere som en radiator (dog uden mulighed for regulering
). Selvfølgelig med et tab til skorstenen.
Du skal være opmærksom på, at pillesiloen som sælges med Woody og Scotte ikke "tømmer" ret godt. Jeg har en 400 liters silo, men reelt er det vel kun de 250 liter piller der kan løbe til sneglen selv. Så er du bortrejst i perioder skal det med i overvejelsen også.
I den forgangne vinter er mit pillefyr vel stoppet 6-8 gange - og hver gang var det min egen skyld, da jeg ikke havde raget pillerne ned til sneglen eller efterfyldt siloen. Og det kan pillefyret jo ret beset ikke gøre for - for det kører altså bare uden problemer.
Og lidt bonusinfo så du kan glæde dig til den kommende vinter: Før brugte jeg 3500 liter olie - fra den 29. oktober 2010 og til dd. har jeg brugt 6,5 tons piller. og vi har aldrig haft så meget varme i huset før. Pillefyret står i kælderen og smider varme som forplanter sig op i huset og har gjort min 130 m2 kælder dejlig tør. Jeg vil anslå mit årlige forbrug til 8 tons, så med med en oliepris på 10 kr. literen og en pillepris på 2 kr. pr. kg giver det en årlig besparelse på 19.000,- kr.!!!!! Det er fuldstændig vanvittigt. Så mit pillefyr (kostede 24.000,- med fittings og gør det selv installation) er tjent hjem når vi når en smule ind i næste fyringssæson. Det er sgu den bedste investering jeg nogensinde har lavet. Hvis jeg havde boet på fastlandet havde det været betalt, men det er svært at presse pilleprisen ned under 2 kr./kg. når man bor på en ikke-brofast ø, hvorimod I "heldige" på fastlandet jo ofte kan købe til 1,60 kr./kg.
Held og lykke med dit nye pillefyr. Bemærk i øvrigt at Dansk VVS Center frem til 15. juni 2011 kører med rigtig gode rabatter på Woody/Scotte (er efter min bedste overbevisning fuldstændig identiske). Kodeord og log-in kan du finde i "Stoker Pro Rabatter" under "Forum". Så har jeg vist ikke sagt for meget
Med venlig hilsen