Rundt omkring el-bilen
: 16 jan 2020 20:53
Der bliver læst om den. Hørte om den. Diskuteret om den.
Det er stort set hver eneste dag at man bliver bombarderet med indtryk omkring el-bilen.
Den er åbenbart kommet for at blive - Inden for det næste år skulle vi have ca 20 modeller at vælge imellem og 30 på to år.
Priser fra ca 150.000 og op til - Ja, hvad ved jeg. 1 mill måske. Og mon ikke at priserne nok skal komme længere ned. Måske ned omkring den magiske 100.000 kroners grænse.
Med de priser er vi stort set ved at være derhenne at alle kan være med.
Dog ser jeg op til flere problemer med den type biler - Især hvis de bliver lanceret for hurtigt og vi bliver oversvømmet med el-biler.
Jeg tror ikke på at man kan følge med med hensyn til offentlige p-pladser med lade-stationer - Herregud. I mange byer er det at finde en p-plads allerede nu et stort problem.
Derud over er der problemet med at få ladet sit køretøj på hjem-adressen hvis man bor i boligforeninger. Det er først her pr. 1/1-2020 at det via EU-direktiv er blevet pålagt at tænke ladestationer ind ved boligblokke. Ergo er alt det der skyder op i dag i diverse provinsbyer ikke planlagt til el-bilen.
Har selv været med til en del bolig-byggeri inden for de sidste åringer og har ikke se nogen steder at det er tænkt ind i konceptet. Tværtimod. Flere steder er der slet ikke mulighed for at parkerer ved sin bolig. Bilen er nærmest bandlyst i mange nye boligområder idag.
Kan forstå at det er muligt at købe visse el-biler med et koncept hvor prisen er inklusiv et abb. med service samt en ladestation hjemme hvor der er fri strøm. Hvis det er en salgsmetode der vinder frem er det så vidt meget fint men hvis 90% af ens kørsel kan forgå ved at man "tanker" hjemme er der jo ikke det store marked for "El-tank-stationer". Men de kan heller ikke undværes og det bliver lidt som den lokale købmand - Ham handler man kun ved når man har glemt mælken i Bilka men det kan han ikke overleve på. Ej heller tank-stationen.
En anden ting er at "Strømtyven" - Den lille dims som nogen elsker og andre hader - Den lille dims som lige presses på en ledning for "at stjæle strøm" når man eftermonterer noget. Det ord vil få en helt ny betydning.
Hvad vil der ske på arbejdspladsen - på byggepladsen, rundt omkring hvor der sidder stikkontakter.
Jeg tror at de i vid udstrækning vil blive brugt til opladning af sin bil. Har man ikke en ordning hvor man har fri strøm til en fast abb. pris vil det jo være nærliggende lige at "låne" lidt strøm af f.eks mester når man alligevel holder der i 8 timer.
Jeg ved ikke hvor meget man kan "tanke" via en alm. 220 v stikkontakt på 8 timer men kan man hælde på for en "hund" er det da alligevel godt 12 kroner skattefrit pr time i "lønforhøjelse". Gu´ve´hvad din makker som har en alm. benzin-hakker siger til det.
- Og hvad mon mester siger når han opdager at en 12 - 15 biler lige bliver tanket på hans regning hver dag. Absolut noget som burde kunne ses på elforbruget.
- Og så er der jo også Told og Skat. De går da helt i spåner hvis de finder ud af at mester måske godvilligt lader sine medarbejder "tanke" ved ham - Det er jo en gode der skal beskattes.
Går jeg så selv i el-bil tanker. Egentlig ikke, syntes det er lidt interessant at følge med i men at eje en vil jeg ikke. Simpelthen af den grund at dem med den store rækkevidde er for dyre og dem med den lille rækkevidde ikke kører langt nok. Vi bor lidt uden for det hele som mange af jer nok også gør og skal vi handle ind har vi 43 km i en retur uden svinkeærinder. Og jeg har lidt svært ved at leve med tanken om at min bil skal tankes hver eneste gang man har været ude at køre. Men kan man det og måske pendler 20 km på arbejde hver dag inklusiv afhentning af unger samt indkøb vil en f.eks UP/Mii/Citygo i el-udgave sandsynligvis være et godt alternativ til en benzin-bil.
Det bliver lidt spændende at følge de næste par år.
Det er stort set hver eneste dag at man bliver bombarderet med indtryk omkring el-bilen.
Den er åbenbart kommet for at blive - Inden for det næste år skulle vi have ca 20 modeller at vælge imellem og 30 på to år.
Priser fra ca 150.000 og op til - Ja, hvad ved jeg. 1 mill måske. Og mon ikke at priserne nok skal komme længere ned. Måske ned omkring den magiske 100.000 kroners grænse.
Med de priser er vi stort set ved at være derhenne at alle kan være med.
Dog ser jeg op til flere problemer med den type biler - Især hvis de bliver lanceret for hurtigt og vi bliver oversvømmet med el-biler.
Jeg tror ikke på at man kan følge med med hensyn til offentlige p-pladser med lade-stationer - Herregud. I mange byer er det at finde en p-plads allerede nu et stort problem.
Derud over er der problemet med at få ladet sit køretøj på hjem-adressen hvis man bor i boligforeninger. Det er først her pr. 1/1-2020 at det via EU-direktiv er blevet pålagt at tænke ladestationer ind ved boligblokke. Ergo er alt det der skyder op i dag i diverse provinsbyer ikke planlagt til el-bilen.
Har selv været med til en del bolig-byggeri inden for de sidste åringer og har ikke se nogen steder at det er tænkt ind i konceptet. Tværtimod. Flere steder er der slet ikke mulighed for at parkerer ved sin bolig. Bilen er nærmest bandlyst i mange nye boligområder idag.
Kan forstå at det er muligt at købe visse el-biler med et koncept hvor prisen er inklusiv et abb. med service samt en ladestation hjemme hvor der er fri strøm. Hvis det er en salgsmetode der vinder frem er det så vidt meget fint men hvis 90% af ens kørsel kan forgå ved at man "tanker" hjemme er der jo ikke det store marked for "El-tank-stationer". Men de kan heller ikke undværes og det bliver lidt som den lokale købmand - Ham handler man kun ved når man har glemt mælken i Bilka men det kan han ikke overleve på. Ej heller tank-stationen.
En anden ting er at "Strømtyven" - Den lille dims som nogen elsker og andre hader - Den lille dims som lige presses på en ledning for "at stjæle strøm" når man eftermonterer noget. Det ord vil få en helt ny betydning.
Hvad vil der ske på arbejdspladsen - på byggepladsen, rundt omkring hvor der sidder stikkontakter.
Jeg tror at de i vid udstrækning vil blive brugt til opladning af sin bil. Har man ikke en ordning hvor man har fri strøm til en fast abb. pris vil det jo være nærliggende lige at "låne" lidt strøm af f.eks mester når man alligevel holder der i 8 timer.
Jeg ved ikke hvor meget man kan "tanke" via en alm. 220 v stikkontakt på 8 timer men kan man hælde på for en "hund" er det da alligevel godt 12 kroner skattefrit pr time i "lønforhøjelse". Gu´ve´hvad din makker som har en alm. benzin-hakker siger til det.
- Og hvad mon mester siger når han opdager at en 12 - 15 biler lige bliver tanket på hans regning hver dag. Absolut noget som burde kunne ses på elforbruget.
- Og så er der jo også Told og Skat. De går da helt i spåner hvis de finder ud af at mester måske godvilligt lader sine medarbejder "tanke" ved ham - Det er jo en gode der skal beskattes.
Går jeg så selv i el-bil tanker. Egentlig ikke, syntes det er lidt interessant at følge med i men at eje en vil jeg ikke. Simpelthen af den grund at dem med den store rækkevidde er for dyre og dem med den lille rækkevidde ikke kører langt nok. Vi bor lidt uden for det hele som mange af jer nok også gør og skal vi handle ind har vi 43 km i en retur uden svinkeærinder. Og jeg har lidt svært ved at leve med tanken om at min bil skal tankes hver eneste gang man har været ude at køre. Men kan man det og måske pendler 20 km på arbejde hver dag inklusiv afhentning af unger samt indkøb vil en f.eks UP/Mii/Citygo i el-udgave sandsynligvis være et godt alternativ til en benzin-bil.
Det bliver lidt spændende at følge de næste par år.