Ny elbil ?
: 30 okt 2021 13:54
Hej
Jeg har en Hyundai i30 fra 2014, der har kørt 210.000, og bortset fra en defekt føler for vand i dieselolien for 3 md siden (400 kr). Så har bilen ikke haft andre fejl overhovedet. Og jeg har været rigtig glad for den
Men jeg kan mærke at der ikke er mere frigang i koblingen (Jeg skal jokke koblingspedal HELT i bund, når jeg skifter gear. ( Ny kobling ca. 5000))
Ved et par enkelte lejlighedder har den kun gået på 3 cylindre. Jeg antager at det er en defekt flammering ved dyssen ?.
Det har kun været ved 2 - 3 lejligheder, og man kan ikke se noget omkring dysser.
Derudover er forrude revnet, og den skal have nye sommerdæk.
Jeg havde en plan om at beholde den, indtil jeg kunne købe en 6 md gamme Ioniq 5 i Tyskland.
Men da der venter udgifter til reperationer, er spørgsmålet er om ikke det var en bedre ide at sælge Hyundaien nu (Brugtpriser er høje) Og købe en 6 md gammel Tesla i Tyskland. Så vidt jeg kan se spare man ca 50.000 ifh til køb i danmark
En Tesla model 3 fra 2020/2021 der har kørt under 10.000 km koster:
Long range. årg. 21. 476 hk. med varmepumpe og dobbeltlaminerede ruder og anhængertræk koster 53.000 EUR= 400.000
Long range gl model årg. 20. 476 hk. 48.000 eur. 362.400 kr
SR+ årg. 21. WLTP rækkevide 448 km. reel rækkevidde vinter: 250 km. 325 hk. 40.000 EUR = 302.000 kr
Har en SR+ 2 generation varmepumpe og dobbeltlaminerede ruder ?
Jeg har prøvet at regne på det, det koster måske 1000 kr om måneden at skifte til tesla ifh til at holde liv i den gamle, men den ryger alligevel inden max 2 år, da den så har kørt 280.000. Og hvis jeg skal købe en anden, så bliver det billigere og køre elbil.
Eller er der noget jeg har overset ?
Jeg har lavet et regneark, hvor jeg sammenligner med en SKRABET i30 fra 2018, der har kørt 70.000 (Altså uden dsg og andre lækkerier)
Men har jeg fået det hele med.
Det er jo svært at gætte på hvad værditabet bliver. Afgifterne bliver ændre, så det bliver dyrrere at køre diesel
Antager at udgifter til toldyn kan gøres for max 10.000. Er det realistisk ?
Jeg har en Hyundai i30 fra 2014, der har kørt 210.000, og bortset fra en defekt føler for vand i dieselolien for 3 md siden (400 kr). Så har bilen ikke haft andre fejl overhovedet. Og jeg har været rigtig glad for den
Men jeg kan mærke at der ikke er mere frigang i koblingen (Jeg skal jokke koblingspedal HELT i bund, når jeg skifter gear. ( Ny kobling ca. 5000))
Ved et par enkelte lejlighedder har den kun gået på 3 cylindre. Jeg antager at det er en defekt flammering ved dyssen ?.
Det har kun været ved 2 - 3 lejligheder, og man kan ikke se noget omkring dysser.
Derudover er forrude revnet, og den skal have nye sommerdæk.
Jeg havde en plan om at beholde den, indtil jeg kunne købe en 6 md gamme Ioniq 5 i Tyskland.
Men da der venter udgifter til reperationer, er spørgsmålet er om ikke det var en bedre ide at sælge Hyundaien nu (Brugtpriser er høje) Og købe en 6 md gammel Tesla i Tyskland. Så vidt jeg kan se spare man ca 50.000 ifh til køb i danmark
En Tesla model 3 fra 2020/2021 der har kørt under 10.000 km koster:
Long range. årg. 21. 476 hk. med varmepumpe og dobbeltlaminerede ruder og anhængertræk koster 53.000 EUR= 400.000
Long range gl model årg. 20. 476 hk. 48.000 eur. 362.400 kr
SR+ årg. 21. WLTP rækkevide 448 km. reel rækkevidde vinter: 250 km. 325 hk. 40.000 EUR = 302.000 kr
Har en SR+ 2 generation varmepumpe og dobbeltlaminerede ruder ?
Jeg har prøvet at regne på det, det koster måske 1000 kr om måneden at skifte til tesla ifh til at holde liv i den gamle, men den ryger alligevel inden max 2 år, da den så har kørt 280.000. Og hvis jeg skal købe en anden, så bliver det billigere og køre elbil.
Eller er der noget jeg har overset ?
Jeg har lavet et regneark, hvor jeg sammenligner med en SKRABET i30 fra 2018, der har kørt 70.000 (Altså uden dsg og andre lækkerier)
Men har jeg fået det hele med.
Det er jo svært at gætte på hvad værditabet bliver. Afgifterne bliver ændre, så det bliver dyrrere at køre diesel
Antager at udgifter til toldyn kan gøres for max 10.000. Er det realistisk ?