Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af Hangaard »

AmeliaB skrev: 10 nov 2022 10:40 Jeg nyder virkelig dette varme vejr.
Samtidig købte jeg elbil og forsøger at reducere køb af nyt tøj for at understøtte økologien
Hvordan kan køb af elbil og reduceret tøj køb understøtte økologien ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

AmeliaB skrev: 10 nov 2022 10:40 Jeg nyder virkelig dette varme vejr.
Samtidig købte jeg elbil og forsøger at reducere køb af nyt tøj for at understøtte økologien
Chock ! Jeg tror sgu jeg uden at vide det er miljøaktivist. Når jeg får nyt tøj, er det kun fordi fruen har købt det til mig, idet hun ikke synes jeg kan være bekendt at vise mig i det gamle. Det er fandme uhyggeligt du :shock:
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af svanggaard »

Græsset blev slået i går. Plænerne trængte gevaldigt - tror det er 3 uger siden de sidst fik en tur. Umiddelbart har jeg ikke tidligere slået græs så sent på året - ingen tvivl om at efteråret er lunt.
calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

Det er sgu da godt, at vi har fået højere temperaturer i Dannevang.

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/tre ... ing-stiger

Jeg håber ikke at der kommer så meget som et rimlag denne vinter. Har en kraftig formodning om, at der ofte saltes helt unødvendigt, fordi der er penge i det.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af svanggaard »

Jeg synes nu det er rart, når den første frost har taget livet af de sidste sultne myg. Og jeg savner tørvejr. Mangler virkelig de (frost)klare oktoberdage med blå himmel så langt øjet rækker.

Jeg har iøvrigt ufatteligt mange visnede Rødgran i min skov. Jeg har ladet mig fortælle, at det skyldes, at de mangler vinterfrosten. Det er godt for brændesituationen, men noget trist at se på.

calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

svanggaard skrev: 14 nov 2022 15:26 Jeg synes nu det er rart, når den første frost har taget livet af de sidste sultne myg. Og jeg savner tørvejr. Mangler virkelig de (frost)klare oktoberdage med blå himmel så langt øjet rækker.

Jeg har iøvrigt ufatteligt mange visnede Rødgran i min skov. Jeg har ladet mig fortælle, at det skyldes, at de mangler vinterfrosten. Det er godt for brændesituationen, men noget trist at se på.
Egen skov - fedt. Det kunne jeg godt tænke mig. Går du på jagt ? Frostklart vejr med høj sol er da super flot, men ........
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af svanggaard »

Min bror og jeg er de heldige ejere af knap 6Ha friskov. Fortrinsvist nåletræer, men også en del eg og bøg. Eksperimenterer med paulownia-træer for tiden - prøv at google ;-)

Ja, jeg er jæger og lystfisker - måske derfor de frostklare oktoberdage står klart i hukommelsen. Synes de sidste mange uger har været gråt i gråt. Hellere kulde end regn og mørke!
calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

svanggaard skrev: 15 nov 2022 16:41 Min bror og jeg er de heldige ejere af knap 6Ha friskov. Fortrinsvist nåletræer, men også en del eg og bøg. Eksperimenterer med paulownia-træer for tiden - prøv at google ;-)

Ja, jeg er jæger og lystfisker - måske derfor de frostklare oktoberdage står klart i hukommelsen. Synes de sidste mange uger har været gråt i gråt. Hellere kulde end regn og mørke!
Dejligt. Jeg har rendt på jagt fra barnsben. Det startede med en luftbøsse. Alle normale drenge havde sådan en, da jeg var dreng. Så blev det min fars gamle 20-er, da jeg fik jagttegn. Har den endnu. Er med i et jagtkonsortie på Midtsjælland, men har desuden en Mopa Patrol havjager, der også er rigget til trollingfiskeri. Min 4x4 Røver er perfekt, når Mopaen skal sættes i vandet fra stranden. Har skudt mange edderfugle nord for Hals barre, hvor vi har vores familiesommerhus. Vores fasaner klarer sig iøvrigt rigtig godt i år. Ingen regn og frost = ingen lungebetændelse. Super spændende med Paulownia-træerne.

Venlig hilsen Calle
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af svanggaard »

Jeg startede med slangebøsse ;-) Labrador i 15 års fødselsdagsgave som var top-tunet da jeg fik jagttegnet som 16 årig. Det blev, i al beskedenhed, den bedste apportør nord for fjorden ;-)

MOPA - den kan jeg godt forstå du er glad for. Det er nok noget at det bedste og mest alsidige man kan have til fritidsbrug.

Jeg havde et vinterprojekt med datteren for nogle år siden. Vi gik på kuske-kursus og fik i fællesskab gjort et par sjetlændere kørevante. Havde lidt dårlig samvittighed ift. manglende projekt med den ældste dreng. Det endte så med et fælles projekt med Duelighedstegn til sejlads, herunder speedbådscertifikat. Det betød så at jeg "kom til" at købe en 80'er båd - skibsplast med 75HK motor. Den bruges til fiskeri og familie-svipture til Hirsholmene. Det er fantastisk at sejle - det er helt umuligt at tænke på arbejde når man ligger og vugger derude icon_cheesygrin.gif .

Jeg kender ganske udmærket Hals Barre. Jeg sejler mest ud fra havnen Voerså - Den ligger i å-udløbet og motoren bliver derfor skyllet igennem med ferskvand på vejen ind. Ellers er der gratis slæbested i Hou (sponsoreret af Sparekassen Vendsyssel). Der er en lille "klub" jeg kan anbefale hvis du er på de kanter om sommeren: https://smaabaadsfiskeri.dk/ Det er ganske gratis at være medlem og der bliver arrangeret nogle fantastiske fællesture og fiskekonkurrencer om sommeren.
calle

Re: Klimakrisen og det fantastiske vejr i weekenden og den kommende uge

Indlæg af calle »

svanggaard skrev: 15 nov 2022 19:21 Jeg startede med slangebøsse ;-) Labrador i 15 års fødselsdagsgave som var top-tunet da jeg fik jagttegnet som 16 årig. Det blev, i al beskedenhed, den bedste apportør nord for fjorden ;-)

MOPA - den kan jeg godt forstå du er glad for. Det er nok noget at det bedste og mest alsidige man kan have til fritidsbrug.

Jeg havde et vinterprojekt med datteren for nogle år siden. Vi gik på kuske-kursus og fik i fællesskab gjort et par sjetlændere kørevante. Havde lidt dårlig samvittighed ift. manglende projekt med den ældste dreng. Det endte så med et fælles projekt med Duelighedstegn til sejlads, herunder speedbådscertifikat. Det betød så at jeg "kom til" at købe en 80'er båd - skibsplast med 75HK motor. Den bruges til fiskeri og familie-svipture til Hirsholmene. Det er fantastisk at sejle - det er helt umuligt at tænke på arbejde når man ligger og vugger derude icon_cheesygrin.gif .

Jeg kender ganske udmærket Hals Barre. Jeg sejler mest ud fra havnen Voerså - Den ligger i å-udløbet og motoren bliver derfor skyllet igennem med ferskvand på vejen ind. Ellers er der gratis slæbested i Hou (sponsoreret af Sparekassen Vendsyssel). Der er en lille "klub" jeg kan anbefale hvis du er på de kanter om sommeren: https://smaabaadsfiskeri.dk/ Det er ganske gratis at være medlem og der bliver arrangeret nogle fantastiske fællesture og fiskekonkurrencer om sommeren.
Det er netop ved Hou vi har haft sommerhuset siden 60érne. Har også en 18" "konebåd" til udflugter. Ja livet på vandet er stærkt vanedannende.
Charlie bassemand.jpg

Besvar