Hej no100
Nej jeg har ikke fået bygget min luftsolfanger endnu, jeg har derimod fundet et par rigtig spændende hjemmesider med nogle gode videoer på. En fra
http://www.cansolair.com/videos.php?page=testimonial som nok laver dem som jeg har tænkt det dog uden buen foran, og en fra Rick Allen
http://www.youtube.com/user/richallenmu ... l21RYRK6oI hvor han i dette link konkludere på de 3 forskellige luftsolvarmere han har lavet. han har også på hjemmesiden videoer af hvordan han har bygget de forskellige anlæg. Grunden til at jeg holder mig til dåserørsmodellen er at jeg har en plan om at den på sigt skal udbygges med flere moduler der benytter samme indblæsningshul, og jeg forestiller mig at hvis man byggers rick skraldespandsmodel, som jeg kalder den, vil luftstrømmen primært løbe fra indgangshullet til udgangshullet, og jeg tror ikke der vel være en ret stor gevinst ved at lave den større, da det virker som om at luften i et luftsolvarmepanel kan opnå en max tempratur, også bliver den bare ikke højere, og hvis jeg trækker luften for hurtigt ud vil temperaturen falde da den ikke når at blive varmet op, hvorimod hvis jeg bygger modulerene som i et vandbaseret system med omvendt retur, tvinger jeg luften ud i alle rørene, og tror derved jeg kan trække en større kapasitet ud af systemet, med denne max temp, jo flere moduler jeg bygger på, gir det mening ?
Nu skal jeg bare lige have plantet køkkenhaven til så regner jeg med at gå i gang håber jeg, jeg syntes bare hele tiden der bliver ved med at komme noget i vejen, ting der skal laves.
Også overvejer jeg meget hvordan jeg skal lave blæserdelen med styringen, jeg kunne jo godt tænke mig et system der kunne skrue op for blæseren indtil temperaturen faldt for at udnytte systemet fuldt ud, jeg har dog ikke helt styr på det med luftfugtigheden, og om det er et parameter jeg også skal tage højde for, er der nogen bud på dette?
Og Ernst, hvis du læser med, jeg ved godt det ikke var den model jeg mail'ed med dig om, men du og Rick har fået mig overbevist om at min første plan A nok ikke var den mest geniale plan.