Jeg bor i Norge, hvor luftsolfangere som f.eks. SolarVenti begynder at blive populært til opvarmning af hytter og kældere især. Som halvnærig jyde vil jeg jo så selvfølgelig bygge mig en selv og det er her det kunne være fint med lidt råd fra erfarne folk.
Jeg skal opvarme en kælder på 90 kvadratmeter så godt det går med solvarme og det skal være frisk luft udefra der opvarmes. Luftsolfangeren skal hænge på en syd-sydvest vendt væg og blæse luft ind gennem væggen der hvor kældertrappen står. Fangeren skal bygges ind i væggen i forbindelse med efterisolering (trævæg).
Jeg har 3 termovinduer fra 1978 hvor glasareal er 100 x 160 cm og disse skal så kobles i serie og luften suges igennem med en 230 volt vifte der nominelt giver 160 m3 luft i timen og maksimal arbejdstemp på 75 grader. Denne skal nok sidde indendørs.
Jeg skal teste vinduerne før de bygges ind, men er der nogen der ved om de tåler høje temperaturer sådan nogen?
Og hvor varmt kan det blive hvis viften ikke kører?
Jeg ved ikke om der er vacuum mellem glassene men de er sikkert fra før man begyndte med inaktive gasser i termoruder. På grund af det kolde klima vil jeg gerne have den isoleret så godt som muligt og derfor beholde de doble glas.
Er det bedre med bare 1 lag?
Som absorber har jeg tænkt mig at bruge trapez-tagplade (tror jeg de hedder) fordi det giver et større areal på absorberen. Har dette nogen betydning i praksis?
For at opnå en høj WAF (Wife acceptance Factor) må det jo gerne være liiidt pænt og en helt flad absorber ser jo lidt pænere ud...
Når de nu skal forbindes i serie bliver der sikkert ikke nogen konvektion hvis viften af en eller anden grund stopper en varm sommerdag. Derfor burde jeg have en mekanisk (ikke elektrisk) sikkerhedsventil i top og bund i hvert vindue, så der åbnes hvis temperaturen bliver for høj.
Nogen ideer til dette? Kommer igen an på hvor varmt det kan blive i fangeren.
Hvis jeg bliver tilfreds med systemet skal jeg sikkert opgradere til polykarbonat-plader engang når ungerne har sendt en fodbold igennem en af rudderne

Så mange tips som muligt, tak

Mikke