Som det fremgår af emneoverskriften, så har min kone og jeg akkurat lige købt en ældre gård / ejendom, hvor vi som noget af det første, skal have en ny varmekilde...
Jeg har aldrig ejet fast ejendom før, så er absolut en nybegynder indenfor dette område...
Gården er som følger:
Et gammelt nedlagt landbrug, som vi har købt af en større landmand, som tidligere på året købte gården af en enkekone, for at få fingrene i jorden...
Gården består af stuehus, stald, lade, garage og maskinhus. Stuehuset er et typisk ældre bondehus, med tegltag, muret kvist og valmet gavl, bygget i år 1900. Det blev renoveret i 1982, så er absolut til at bo i, men skal med tiden totalrenoveres... I grundplan er huset 147 kvm og er pt ikke udnyttet på tagetagen.
Den nuværende varmekilde, er et oldtidsfund af et oliefyr, som er placeret midt i huset. Sidste år havde den tidligere beboer en varmeregning på 37.000,-.

Dette skyldes til dels fyret, men i høj grad også husets dårlige isoléring (min vurdering). Huset er som sagt renoveret i 1982, inkl. thermovinduer, men det er klart, at der sandsynligvis er meget at hente ved en ny renovering / isoléring.
Min plan mht. renovering, er at vi næste sommer skal have lagt et komplet nyt tag på huset, samt have hele overetagen udnyttet. Så ville vi på et senere tidspunkt (3 - 5 år ud i fremtiden), have 1. sal at bo i, mens vi renoverer hele stueetagen.
Men for at vende tilbage til mit spørgsmål til jer, så vil vi allerede i løbet af sommeren have udskiftet det gamle oliefyr, til en anden varmekilde, samt have installeret en mindre brændeovn i stuen.
Med det ovennævnte hus og fremtidsplaner, hvad kan alle i kloge hoveder så foreslå?

På forhånd tak for jeres tid...
Mvh. "Den nye gårdejer".