Du skriver 30W/m2. + 1000W. Dvs det bliver så 7300W. Eller 7,3KW.
Jeg vil mene at et 10KW fyr passer fint, men kender ikke til lovgivning om det er ok at installere et der er lidt større.
Tja, det er jo teoretiske værdier, for når først fyret er startet og har kørt et stykke tid,Ørn » 29 Aug 2011, 20:01 skrev:Hej
Ville lige smide en update, husets grundplan er nu på plads og vi har møde med entreprenøren her i ugen, om at få de sidste ting på plads. Ham der skal beregne energi er dog ikke vild med mit ønske om pillefyr, han siger det er praktisk talt umuligt at få regnestykket til at gå op, på trods af 3 lags ruder, varmegenvinding, etc.
Han siger der går for meget varme spildt i skorstenen? Har set pillefyr med op mod 98% virkningsgrad, kan ikke forstå hvis spildet er for stort til at opfylde en BR15? Jeg mener Jordvarme kan opfylde kravet til BR15, og det er en energisluger uden lige, og den energi kommer primært fra kul kraftværker. Vil mene et pillefyr er mere energirigtigt hvis man ser på hele kæden.. men nok om det.
Hvad med Biotech, Ecotech, Lindner & Sommerauer, og i den stil, de må da være effektive nok til selv skarpe energikrav?
Energimanden begynder efter næste møde og lave beregningen (vi skal ha størrelser på vinduer på plads først) og så må vi se - men inden han går igang ville jeg gerne vide om effektiviteten er af afgørende betydning, eller om 93 eller 95% er ligegyldigt..
Alle indspark er velkomne!
Mvh
Søren