I morgen skal jeg montere en trækstabilisator som denne:
Jeg synes egentlig jeg havde meget godt styr på hvordan den skal monteres, men nu er jeg kommet i tvivl. Brugsforvirringen er på tysk, så den gør mig rundtosset.
Stabilisatoren skal indmures 50 cm over røgrøret i en elementmuret skorsten. Skorstenens diameter er ca. 16 cm. Kassen på stabilisatoren måler ca. 15 cm. så det er vel næppe bare at smide kassen ind i et tilsvarende hul i skorstenen?
Er selve vippespjældet egentlig så tæt så det kan betale sig at gøre alverden ud af at tætne monteringhullet? Altså selvfølgelig skal den mures ordenligt i, men jeg tænker på glassnor og den slags?
MichaelK » 03 Sep 2011, 23:41 skrev:Jo, det gjorde jeg. Først bankede jeg et hul, og så murede jeg den i.
Så simpelt kan det gøres, og her virker det 100% OK
Mvh.
Jeg synes bare at kassen blokerer lidt rigeligt for skorstenes indre diameter. Tak for afklaringen til jer alle. Jeg går i gang så vi kan få noget varme på.
holberg19 » 04 Sep 2011, 07:38 skrev:
Jeg synes bare at kassen blokerer lidt rigeligt for skorstenes indre diameter. Tak for afklaringen til jer alle. Jeg går i gang så vi kan få noget varme på.
prøv at se på siden af den stabilisator.... der er lavet nogle markeringer, til at du kan skære forskellige buer ud af den.
Du skærer bare den som passer med din skorsten, så er den ged barberet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Bigfoot » 04 Sep 2011, 07:41 skrev:
prøv at se på siden af den stabilisator.... der er lavet nogle markeringer, til at du kan skære forskellige buer ud af den.
Du skærer bare den som passer med din skorsten, så er den ged barberet.
Det bliver ikke nødvendigt. Skorstenen er åbenbart lavet af en yderskal og en indre kerne. Det kom som en overraskelse for mig Kassen blokerer således ikke særlig meget for den indre kerne, hvor røgen passerer. Du/i kan måske få en ide om hvad jeg mener på de nedenstående billeder.
image001.jpg
image002.jpg
image004.jpg
Nu skal jeg så bare i gang med skorstenslimen og så kan vi tænde for varmen i morgen aften
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
jeg ville måske lige skære kurven ud alligevel.... bare for at undgå at den laver en blokade, især en kant som din skorstensfejer vil HADE dig for....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Bigfoot » 04 Sep 2011, 10:16 skrev:jeg ville måske lige skære kurven ud alligevel.... bare for at undgå at den laver en blokade, især en kant som din skorstensfejer vil HADE dig for....
Jeg havde slet ikke tænkt på skorstensfejeren. God pointe.