Jeg er nok på linie med dig Storfod, teoretisk kan man nok spare lidt ved reduceret stålevarme,
ved at reduceret fremløbs temp, men om det overhovedet er målbart i praksis vil jeg nok tvivle på.
Især når man i forvejen ligger tæt på den mindst opnåelige fremløbs temp, af henyn til dels at undgå
kondens i skorstenen ved for lav røg temp, og dels bøvl, besvær og vådt brændsel hvis man får en A-1
alarm og tilbagebrand med udløsning af SYR ventil.
Men interesseret i at høre eventuelle praktiske erfaringer !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Kan se at cirkulationspumpe nu har fået nået mere at flytte med. Hvad man opnår ved at sætte fremløb
ned ved jeg ikke endnu. Kan godt se at røg er lav ved pause men den når også ud af pause inden en halv
time.Spændende og se om skorsten kan klare det.Som jeg ser det er det måske bedst hvis man ejer en
fuldautomatisk pillebrænder.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
kunne det så ikke være fordi den ikke nåede over 90gr. da den gik drift igen. Min røgtemp. kan falde til
75gr. i pause men når den går i drift kommer den hurtigt op på 95gr. endda helt op til 110gr. afhængig
hvor tæt den er på setpunkt. Blev også anbefalet at pille turbolator ud. og ja så tror jeg heller ikke på besparelse
mere så vil nyttevirkning blive lavere.Så det jeg reelt opnår er vel mindre luft i anlæg og dermed en bedre cirkulation.
Hej.
NU hopper kæden sgu af.
En by-pas funktion er alene at hindre at kedlen slår revner, som alle nok bekendt med så udvider stål sig når det bliver varmet op så hvis man har en temp. på 70gr. i toppen af fyret og kun 50gr. i bunden vil toppen udvide sig mere end bunden med store spændinger i stålet til følge,
hvis man ikke har en by-pas på kedlen og retur temp. er variabel 50-65gr vil der ske det at spændingerne i stålet aftage og tiltage i takt med
temo. udsving lidt af det samme som at bukke et søm og rette det igen et utal af gange og til sidst knækker sømmet det samme vil ske med kedlen.(Her er regnet med en stabil fremløbs temp. på 70gr.)
Jeg selv bruger en kuglehane til by-pas og har kun en temp. forskel på 2-3gr. mellem bund og top, ved spids belastning dog op til 5gr.
Der hvor kedlerne oftes vil slå revner er i kanterne af svejsningerne og netop fordi det er en pladejernskedel.
Så kærer venner det kan godt værer der er andre tillægsgevinster ved by-pas, det er bare ikke det det handler om.
nu skal i da vist skifte til de rigtige tandhjul til den kæde....
vi taler ikke om en anlægsshunten til at sikre returens temperatur...
Her taler vi længere henne af strengen, faktisk der hvor det overgår til radiatorkredsen. At man der monterer en shunt også, som gør at FREMLØB reduceres til f.eks 60 grader. For at undgå varmetabet ved at have for høj temperatur i fremløb.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Mit forbrug er 16kg pr. døgn, en pose om dagen. med en settemp. på 78gr.
Ændrede settemp. til 65gr. og fyldte så 6 poser i magasin igår, så må vi se hvad den behøver på lørdag.
På min baxi er der monteret en vmv trevejs ventil med ravktermostat som sidder med en føler i en dyklomme
i returen som så meget gerne skulle sikre en ordenlig returtemp. Vand små simre ved 82gr. og mit problem var
at baxi lavede luft når vandet cirkulerede ude i kedelen.Det er jo ikke videre smart at sende vanddamp rundt
i sit system.