Hej
Jeg har indrettet værksted i vores gamle lade, som er 100kvm. Som belyssning har jeg 14 lysstofarmaturer med to rør af 36w i hver. De bruger altså 1008w ialt. jeg har derfor tænkt på at skifte dem ud med sparepærer. Min tanke var at hænge to pærer op for hvert armatur. Pærene bruger 9w pr stk og yder/lyser med 48w pr stk.Det giver et forbrug på 252w. Altså en besparelse på 756w...!
Mit spørgsmål er nu, om de vil kunne give lys nok dernede, hvor der er brug for det? Der er jo 4 meter fra loft til gulv, og jeg er ikke interesseret i, at de skal hænge i lange ledninger, men at de kan give lys nok oppe fra loftet.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Både dine nuværende rør og de nye sparepære er opgivet med tallet Lumen, det er det tætteste du kommer på lysafgivelsen som kan svinge meget imellem typerne af både rør og sparepære, så nej du kan ikke sammenligne effektoptaget på rør og sparepære. Du skal også være opmærksom på en ordentlig reflektor, dvs. lampen skal være udformet så den kan sende alt lyset fra røret og pæren ordentligt ud i rummet. Du kan som et forsøg fjerne det ene rør i en lampe og lægge sølvpapir indbag ved røret i hele armaturet, det vil jeg næsten love på forhånd giver mindst lige sås meget lys som 2 rør uden.
Hvis det er en succes kan du male alle armaturerne med en maling der minder om sølv, ekesempelvis bare alm. fælgmaling.
Hvis du vælger at skifte til sparepære, skal du i dit regnestykke huske tabet i spolerne. Er det gammeldags lamper med glimtænder, lyset blinker når du tænder, så skal du lægge ca. 25% til den effekt der står på rørerene også bliver regnestykket jo et helt andet.
Jeg holder også på (ligsom bamse) at du skal prøve med kun ét rør i hver armatur. jeg har kun 4 rør til 115m2 og jeg kan stadig se rundt i værkstedet hehe...