Har flere gange observeret ilt på 10-13%, selvom styringen er sat til 7% og blæserdispay det meste af tiden viser 0%.
Trækstabilisatoren i skorstenen er sat på 10 Pa, og den fungerer helt OK.
Åbnede forsøgsvis skorstenens renselem helt op. Syntes at ane et lille fald i ilt%.
Aha ! - noget kunne tyde på at kedlen trækker falsk luft - men hvor ?
Tjah - det kan faktisk kun være noget med lågen, så dens opretning blev kigget efter. Sådan noget KLYT !!
Lågebeslaget (det sorte) ridder nederst på en 'klamp svejsning'. I stedet for at slibe svejsningen ned, har klytmontøren kompenseret med mellemlæg ved øverste befæstigelse. Nå ! - egentlig burde jeg tage fat i DVC/Baxi og få dem til at udbedre det KLYT, men - NEJ, gider ikke vente, og hvad kan de gøre bedre, end jeg selv kan. Af med lågen, hvor man på lågebeslagets kant tydeligt kan se trykmærkerne. Egentlig skulle svejsningen slibes ned, men det kræver afmontering af beklædning og isolering, så løsningen er at skære en flig af lågebeslaget. Så passer lågebeslaget plant på lågekanten.
Men hov ! - endnu en lækagemulighed. Slidsen hvor beslagets bolt kan justeres i, dækkes ikke helt af skiven. En skærmskive på, monteret i ovnkit. Lågen rettes op efter alle kunstens regler, og lyscheckes efterfølgende. NU holder den tæt - garanteret!
Optænding - og ild i en velfortjent pibe god tobak til en kølig Harboe Red mens man venter på stabil drift.

Gruble - gruble.
Kan tænkes at det har noget med den lave belastning at gøre. Kører med THY's grundindstillinger, og sneglens pausetider ligger og pendler 35 sec. til 40 sec. Ligger på 40 sec. i længere perioder. Røgtemp.: 90-100°C.
Nå - men så må der noget belastning på. Åbner til akku.tankene, så meget at kedlen i perioder går på høj last. Det hjalp. Ilt% kom ned. Ligger og svinger mellem 6 og 9% (setpunkt: 7).
Min konklusion
Kedlens grundblæs er 'for meget' til kedlens minimumsindfødning (0,6 sec. snegletid hver 40. sec.).
Har også kortvarigt prøvet at halvere grundblæs (GØR DET IKKE, for det kan koste blæsermotoren). Det bekræfter min konklusion, idet det får ilt% til at falde.
Høj ilt% betyder selvfølgelig øget skorstenstab, men heldigvis ved minimum ydelse. Og måske slet ikke så ringe endda, for når kedlen kører så ugunstigt, er det nok godt nok med rigeligt luftoverskud til at hjælpe med at modvirke tilkoksning i sommertiden.
Er der nogle som mener noget andet og/eller har gode forslag, så hører jeg gerne. Billige tilråb er også velkomne

NB
Mit syn på Baxi=kvalitet er godt nok ved at krakelere

Først blæseren - se anden tråd viewtopic.php?f=22&t=13057 - nu lågemontering og klamp svejsning. Skulle næsten tro den var lavet samme sted som min gamle Vigas. Forskellen er, at blæseren på Vigasen er af væsentlig bedre kvalitet.