Jeg har haft en Opop H418 i en lille uge nu.
Jeg kan nævne et par småting jeg rettede inde den blev taget i brug:
Jeg kunne se, at de to toplåger lå helt forkert an på åbningerne i forhold til pakningerne og har defor justeret beslag og holdere, så de èn gang for alle er tætte hver gang de åbnes og lukkes igen.
Lidt det samme med askelågen. Her er lukkemekanismen rettet og tilpasset, således, at lågen lukker tæt hver gang med et let drej på håndtaget.
Spjældet for røggas by-pass var helt skævt og bøjet i flere hjørner, så det ikke kunne lukke hen over toppen af pladerne, som intentionen jo egentlig er. Afmonteret og rettet så det viker. Hvis du har iltstyring, skal du huske, at tætne hullet hvor stangen til spjældet er ført gennem kedelvæggen. Her suges en del falsk luft ind.
Det fastmonterede termometer kan du ikke regne med. Det viser for meget og kan med fordel erstattes med et andet der er monteret direkte i lomme på fremløbsrøret fra kedlen. Jeg har dog kun monteret et, som er fastspændt uden på røret, men der er anvendt pasta som koblingsmiddel og det hele er godt isoleret. Så det er forholdsvist præcist og viser næsten det samme (ca 1-2 graders forskel), som føleren til Bio-Comforten. Den sidder oven på afgangsrøret fra kedlen godt isoleret under en skumskål.
Umiddelbart er der 2 ting mere, som for mit vedkommende vil være nært forstående projekter. Det er askeskuffen og graden af isolering.
Mit anlæg står i et uopvarmet værksted og da kedlen er elendig isoleret fra fabrikken, vil jeg pakke den ind i et passende lag Rockwooll, som jeg også havde på min Salamander. Især toppen og bagsiden er det helt galt med.
Asken vælter ud til alle sider, når man åbner askelugen, fordi den størrelsesmæssigt ikke er tilpasset bunden i fyrboksen og ej heller har en høj forkant. Så igang med svejseværket og lav en ny askeskuffe der passer.
Disse simple forbedringer, kan gøre det lidt mere bekvemt at eje en Opop. En lille nem kedel, men fremstillet et sted hvor kvalitet / finish og høj standard ikke hører til hverdagen. Lad os håbe den kan holde i bare 5 år.