Tja... skorsten med keramisk inderdel har vel mest mening, hvis man vil fyre med korn, eller lign, som er mere hård ved skorstenen end træpiller. Jeg valgte selv en sortlakeret stålskorsten af god kvalitet til mit træpillefyr. Lysningens størrelse afhænger af kedlens størrelse - i dit tilfælde 130mm.
(179m2 hus & 58m2 værksted, Woody/Opop 20kW til vinterhalvåret, luft-luft varmepumpe til sommerhalvåret)
Jeg har lige monteret en Schiedel Rondon, med hårdtbrændt keramisk inderdel med en lysning på ø160mm, til min nye Woody 10Kw.
Ifølge skorstensfejeren og det lokale byggemarked, skulle det være sådan en pga. røg temp er under 150 grader.
Den var super let at sætte op, så den kan jeg kun anbefale.
Prisen var dog 12500 kr. for 6 meter med alt.
Som Jesper skriver, blev jeg også anbefalet en isoleret skorsten med keramisk rør. Jeg valgte også en Schiedel Rondo ø160 mm, dog knap 8 m høj. Jeg har i dag en røgtemperatur på 80 grader C, så jeg er uhyre tilfreds med, at jeg valgte en skorsten, der kan magte kondens. Skal siges at skålen indtil nu, har været tom for vand. Min er udstyret med trækstabilisator.
Som Jesper, syntes jeg heller ikke det var noget problem, at stable skorstenen. Bare følg tegningen
/AJU
/AJU
Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne
Tak for alle jeres svar. Jeg kan godt lugte at den hælder mod keramisk.
Er der nogen der ved om der er forskel på schiedel og Scancore ?
Kan se at Scancore er en smule billigere.
Jeg valgte selv en Isokern/Schiedel, da jeg kunne få den lidt billigere, der hvor jeg handlede. Isokerns service var super, da jeg skulle sammensætte stumperne. De sendte en fuld liste, som jeg ville have den til mit byggemarked/trælast og 4 dage senere kom skorsten på to paller.
/AJU
/AJU
Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne
Lige et sidste spørgsmål inden jeg vælge hvilke skorsten jeg skal have.
Jeg har fået et rigtig godt tilbud på en Metalbestos multi 50 130 mm
Det er faktisk billigere end en Scancore med keramisk indsats incl. taginddækning.
Jeg tænker at en metalskorsten tager ganske kort tid at sætte op og skal ikke pudses efterfølgende.
Er en 130 mm stor nok eller skal man gå længere op i diameter.?
Er denne type skorsten ikke lige så god som en element med Keramik?
Eller mener i stadig jeg skal gå efter en element med keramisk inderkerne ???
Jeg syntes det kommer meget an på det arkitektoniske. Nogen steder passer en at stålskorsten bare ikke ind - den bliver for industriel!?
Men som TaagMan er inden på, der skal dræn på. Jeg ligger pt. med en røgtemp. på 80 grader C, selvom fyret stort set kører 24/7. Selv med trækstabilisator og 8 m rør, så kommer der altså lidt kondens.
/AJU