Jeg fandt på et tidspunkt et program/website der kunne beregne energibehovet/tilførelsen - ud fra en masse præmisser, som m2, vægmateriale, isolering osv osv ... det var meget interessant og vil gerne finde det igen ....
Jeg vil også godt høre når min brænde ovn er angivet til 5 kw ( og der anbefales at fyre med ca 2,5kg træ hver 3 time ) betyder det så at oven ved sådan fyring ca har afgivet 15kw ??
Normalt fyrede jeg som oftest med mere end 2,5 kg ...men indrømmet at det brænder fint og roligt og faktisk i ca 3 timer...
men virker som om ovenen varmer mere hvis der er mere træ i ... er det så en ulempe eller udnytter man stadig træets energi indhold ??
Varme tilførsel kWh - brændeovnens ydelse ?
-
- Stoker IV
- 12
- Mit fyr: MGM Junior 2013 model
- Areal: 128
- Brændsel: 8mm Piller
- Dagligt forbrug: 16kg
- Geografisk sted: Frederikshavn
- Har takket: 4 gange
Go Weekend ....
Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432
-
- Stoker XVI
- 15
- Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
- Areal: 129 m2
- Brændsel: RW Piller
- Fremviser gerne i postnummer: 9740
- Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
- Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
- Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
Det er formentlig din brændeovns nominelle effekt, der er opgivet. De fleste har også et arbejdsområde oplyst, f.eks. 2-7 kW eller 3-9 kW.
Så det gi'r mening, at den yder mere med mere træ, hhv. mindre med mindre træ.
Den yder nok 5 kW i gennemsnit, så du har formentlig ret i din antagelse m.h.t. total ydelse ved den opgivne fyringsmetode.
Men, fyrer du jævnligt med frisk brænde, yder den måske 25 kW på samme tid. Dog er husets beregnede varmebehov altid udregnet som et øjebliksbillede, altså et udtryk for varmetabet ved den beregnede difference på temperaturen inde og ude. Og så er det jo også ovnens effekt "her og nu", der afgør, om temperaturen kan holdes vedlige.
Så det gi'r mening, at den yder mere med mere træ, hhv. mindre med mindre træ.

Den yder nok 5 kW i gennemsnit, så du har formentlig ret i din antagelse m.h.t. total ydelse ved den opgivne fyringsmetode.
Men, fyrer du jævnligt med frisk brænde, yder den måske 25 kW på samme tid. Dog er husets beregnede varmebehov altid udregnet som et øjebliksbillede, altså et udtryk for varmetabet ved den beregnede difference på temperaturen inde og ude. Og så er det jo også ovnens effekt "her og nu", der afgør, om temperaturen kan holdes vedlige.

-
- Stoker IV
- 12
- Mit fyr: MGM Junior 2013 model
- Areal: 128
- Brændsel: 8mm Piller
- Dagligt forbrug: 16kg
- Geografisk sted: Frederikshavn
- Har takket: 4 gange
Nå men så passer det nok godt nok ...
Ville stadig vildt gerne finde det beregnings program ...så jeg kunne få en ide om energi forbruget i de uisolerede 20m2 er helt i skoven
Ville stadig vildt gerne finde det beregnings program ...så jeg kunne få en ide om energi forbruget i de uisolerede 20m2 er helt i skoven

Go Weekend ....
Nu med grillbakke luftsolfanger:
viewtopic.php?f=121&t=22432