Vi er i gang med at lave nyt fyrrum til mit nye 45 KW ATTACK DP PROFI fastbrændselskedel.
Jeg havde købt en 2500 liters akku. tank til fyret (liggende model), men smeden vil gerne rejse tanken op for at lave bedre lagdeling, og det er jeg helt enig med ham i

Problemet er bare at vi bliver nød til at skære tanken op, og korte omkring 50 cm af længden, for at den kan stå oprejst inde i rummet (inkl. isolering osv.). Men dette medføre imidlertid at tanken bliver formindsket til ca. 2000 liter, hvilket jeg ikke syntes er meget til den store kedel

Planen var at lade returvandet fra huset løbe i et lodret 2" rør, hvorpå der var svejst 4-5 stk 1" rør, som så sku svejses på akku. tanken, for at vandet ville finde ind hvor det hørte hjemme i forhold til temp./vægtfylde. (En ide jeg fik fra Ernst Drastrup)
Men jeg mener jo at ha hørt og læst en del steder, at 2000 liter vil være alt for lidt til det store fyr, så jeg har derfor fundet en rund 1500 liters tank mere som jeg gerne vil koble sammen med den oprindelige tank. Og efter en del søgen på nettet hælder jeg nok mest til at serielforbinde tankene for at være sikker på at begge tanke kommer ordentligt til gavn. Har læst om en del forskellige som har haft bøvl med parallel opkobling, hvor der kun bliver ladet på den ene tank. Men hvordan skal studserne sidde på tankene når man serieforbinder dem ? Jeg er med på at den ene tank virker som bund, og den anden som top. Så selvfølgelig skal fremløbet fra fyret ind i toppen af den ene tank, og returen til fyret ud fra bunden af den anden tank, og så et rør imellem toppen af den koldeste tank, og bunden af den varmeste tank. Er det ikke korrekt ?
Men nu komme så "problemet", fremløbet til huset skal selvfølgelig ud fra toppen af den varmeste tank. Men hvor skal returen fra huset så ind henne ?? Jeg kunne forestille mig at den skulle ind i toppen af den koldeste tank, på den måde løber den jo i princippet ind midt i tanken (hvis det havde været én høj tank) og samtidig holder det osse gang i cirkulationen af de 2 tanke efter ladomaten er slukket.
Virker det ikke meget fornuftigt ?
Men hva så med Ernst Drastrup's ide med at lede vandet ind i et 2" fordelerrør inden det løber ind i tanken, så kan det vel ikke rigtig lade sig gøre mere, da det vel burde kunne løbe ind i begge tanke hvis det skulle være rigtig godt, eller ?
Håber på nogle gode indput fra alle i kloge folk derude

Mvh. Breuner