Nu har der været en del snak om Benekov og sodringe den sidste tid.
Som i sikkert ved, har jeg selv døjet.
Derfor har jeg ringet og snakket med Karsten som kunne oplyse at han har lavet en stykke værktøj som nemt kan rense/forebygge sodringen på under 2 min.
Det skulle være færdigt omkring uge 50, så der er altså chance for at få en julegave i år der rent faktisk kan bruges til noget
Værktøjet kan rekvireres gratis ved Liagro.
I mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at finde ud af hvor mange der har problemet.
Hvis de af Jer der har sodring problemer, vil svare på følgende spørgsmål, kan det måske være en hjælp til at finde årsagen til problemet:
PL 27 silver, købt oktober 2006, nyeste software,
drift pt ca 50%
dagligt forbrug ca 35 kg
210 m2 - nu papiruldsisoleret :-)
Jeg havde også selv overvejet at lave en slags modpart til herden, med skrabe-kanter på , man kunne stikke ned i bålet og vride sodringen af ,mens bålet kører. Men jeg glæder mig til Karsten får lavet sådan et stykke wærktyw - det vil hjælpe meget.
Jeg fjerner sodringen hver gang jeg renser kedel, hvilket jeg ikke ser som et problem da det jo er en stoker
Men et værktøj vil være velkomment især efter der er kommet tornado i.
Benekov PL27 Tornado + en masse andet bling bling
Idriftsat feb 2006
Opvarmer 280kvm lettere isoleret
Forbrug 40kg pt Korn hvis det kan fåes ellers 2sort piller. Drift 60-70% med tunet blowergraf
Jeg har ikke haft problemer med sodring - men dermed ikke sagt at jeg ikke har fjernet et par gange siden det kom i drift :
Sep. 2006
(R15 u/Tornado) købt April 2006.
Opvarmer 230 m2
Først efter jeg begyndte på de "fantastiske Stampemøllen piller" har jeg skulle fjerne sodring 1 gang om ugen.
Men dere er jo nok fordi de er så hårde og lavet af det reneste træ
Medium sodring, har kun fjernet ifm driftstop. Samt sidste rens før sommer stilstand.
R 15 med kornbue
Købt efterår 2006, i drift nov 2006
211 m2
magasinet på højre side
ikke opdateret styrring.
Mvh BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".