Hej igen: Interesant setup, kunne være rigtigt spændene, men mit problem er fjernvarmen som jeg er tilsluttet, den koster ca 40.000kr at lukke.(stavnsbundet) så jeg påtænker at bruge fjernvarme i sommer månedernedannidines skrev:Hejsa,
Jeg er bekendt med investeringen af solfangeranlæg i ren kr/øre, så er der meget som taler imod et sådan anlæg ved etableringen af pillefyr..
Men lad mig kort skitsere min situation..
Pillefyr 16 kw scotte V10
Solfangeranlæg 90 vacuumrør 500L beholder
Solcelleanlæg 3 kw
Samlet investering på 70000 kr
Jeg har indledningsvis den grønne hat på og er vokset op i et lille grønt Greenpeace joggingsæt og er skolet til at passe på vor jord, så nu du advaret - jeg er farvet i mine holdninger og miljøskadet af min opvækst:-)
Jeg har forude. Ovenstående, en enorm komfort i mit solfangersetup - det laver alt varmt vand i ca 7-8 mdr om året og suppleret med varme på badeværelserne i perioden "sen forår - tidlig efterår" og p.t leverer det min. 500L 35-40 grader varmt vand (fyret skal stå for de resterende 20-25 grader)
Men ved et "lille anlæg" med 1 vacuum eller 2 plan samt VVB på 200 (300L) vil du for tja en 7-10000 (brugt) være godt kørende og have komforten ved ikke at skulle have fyret kørende om sommeren og have supplement til varmt vand i de kolde måneder..
På papiret kan det være en lang forrentning, men at fortryde for at gøre om er oftest dyrere og tager længere tid...
Håber du vælger det som er rigtigt for dig/jer, men jeg ville ikke undvære mit..
For lige at vende mit beløb (for alle 3 ting) så har jeg med et NBE pillefyr+solfanger samt et solcelle anlæg fra schmalfeldt et setup "mit alles" for mindre end andre køber fyr for alene:-)

Ellers er jeg med på den grønne-vogn
Mvh
Lars