Hej Søtte - jeg er hverken belastet af mit job, eller min kone - men tak for din bekymring :0)JOP skrev:Mon ikke levi her er lidt "belastet" af sit job og behov for at sælge nogle anlæg ?
Det er rigtigt at bygnings reglementet nu kræver at kedlen opfylder kedelklasse 3 efter EN 303-5.
Her zappet fra bygningsreglementet:
"Kedler til fyring med biobrændsel og biomasse skal have en virkningsgrad, der mindst opfylder kedelklasse 3 i DS/EN 303-5".
Som det fremgår sigtes der på kedlens effektivitet ikke brænder siden. Upåagtet at tingene vil hænge sammen sådan at den totale effektivitet også afhænger af brænderen.
Iøvrigt er den omtalte kedelklasse 3 ret nem at opfylde frit efter huskeren er effektivitetsgrænsen helt nede ved de 80 - 85%
Jeg har stillet 4 anlæg jeg har flikket sammen op rundt i midtjylland i år alle med fabriksny kedler. Ingen problemer med godkendelser her.
Skorstens fejeren er ikke bare en "vigtig brik" han referer til Teknisk forvaltning og står for godkendelsen af anlægget.
Har han godkendt det -så er det i princippet også godkendt i forhold til bygnings reglementet.
Omvendt vil han ikke godkende det som flere ikke vil plasslange-faldrørs stokerne så er det flintre ligegyldigt hvor mange certifikater der hænger ved manualen.
Hvis denne prøvning ved en eller anden instans var blevet så tvingende nødvendig hvorfor er der så få producenter der får det gjort og alligevel pumper anlæg ud i en lind strøm ?
/myz myz