Er det ikke bare og lagre elproduktion over tomgang i varme med akkumuleringstank. og så ellers bruge strøm ellers? ligner en bedre investering end masseovn.Klaus skrev: Jeg tror ikke jeg kan lagre mit el behov men kan jeg dække tomgangen, vel ca 400W, er det fint så kan jeg købe resten. Der er jo flere der er frække og dække dette behov med solceller og vindmølle inkl. en grid tie inverter.
En anden mulighed er at få en så stor mølle/solcelle kombination at minimums elproduktionen er = med forbrug, der er dog en stykke vej til at opsparingen er på dette niveau
En masseovn kunne være rigtig fed, men den står et stykke nede på listen da den ikke rigtig kan forbedre økonomien. I dag er min ven i stuen en Morsø 2BOU. Men en masseovn med vandharpe og MGM med rumtermostat vil jo være et oplagt makkerpar![]()
Vi prøver med en stadig voksende køkkenhave og dyrehold at blive mere eller mindre selvforsynende med basis madvarer. Der er ikke selvforsyningstanken der er drivende, men blot at kunne klare sig selv![]()
Kik gerne ind i bonderøvsgruppen på fb http://www.facebook.com/groups/126990627465139/
m.v.h. Ole.