så blev det min tur til at bede om alle i guruers hjælp!
Sagen er at min nabo og jeg har snakket om ikke der kunne ligge en hel del komfort gemt i et solvarmeanlæg. Specielt i overgangsperioderne, kunne det være smart at få varmen fra solen, så man slipper for at rense fyr. Og tanken er at vi skulle lave et anlæg der skal forsyne os begge med varme. Grunden til et fælles anlæg er, at jeg ikke har plads til hverken fanger eller akkutank. Og naboen har masser af plads!
Men hvad skal der til, og hvor stort et anlæg
vores huse er som følger.
Naboens hus: ca. 200 kvm (stueplan) gammel hus (1886) med ikke udnyttet 1.sal. isoleringgraden er ringe, men det bliver renoveret løbende et rum af gangen. Med gulvvarme og fornuftige isoleringtykkelser. 1. salen vil med tiden også blive en del af beboelsen. Huset bliver opvarmet med et DB stoker, der står i en garage på den anden side af gårdspladsen. Og det er tanken at solvarmen kan placeres i garagen med fangerne bag garagen på stativer på jorden.
Mit hus: ca 150 kvm (stueplan og 1. sal) gammel hus (1890) isoleringsgraden er rigtig god. Det er nyrenoveret med det isolering der er muligt/fornuft i at stoppe i et gammelt hus. Gulvvarme i stueplan og radiatorer på 1. sal. Huset varmes op af et biomax 16.
Der skal naturligvis graves et fjernvarmerør fra mig over til naboens garage. og tanken er at grave en kælder/grav i garagedelen af naboens udhus, til akkumuleringstankene. Men vi er helt på bar bund om hvilken type anlæg der egner sig bedst, og hvor stort det skal være, hvor stor en akkumuleringstank skal der til, måske skal der være flere tanke?
kom frisk med erfaringer, gode forslag, skøre ideer, flyvske tanker og hvad i ellers har lyst til

Ps. Ved godt at det måske ikke er økonomisk rentabel at lave, men det er heller ikke tanken at gøre det for at spare penge.