ras65ser skrev:Halløj
Hvor mange bar er normalt tryk på brugsvand???? Jeg har fundet have slangen frem men/og der skal ikke rykkes meget i slangen før gardena samlingerne springer af

.... Så blev dæktryks måleren lige pelset og lavet en adapter så det kunne måles og vi har mellem 5,5 og 7 Bar´s tryk.... Hvilket jeg syntes måske lyder af meget...
Det er et meget normalt tryk efterhånden - vandværkets vandledninger ude i vejene er pivutætte - så man bliver derfor nødt til at sætte ekstra tryk på vandet for at yderområderne også har vandtryk - jo tættere man bor på vandværket/pumpestation jo højere tryk...
Ulempen ved at forøge trykket pga. utætte vandledninger, - er at der kommer endnu flere utætheder i vandledningerne (Man tisser i bukserne, - og nyder varmen på kort sigt - politisk logik....).....
Jeg ved ikke om I kan huske den sag der var i Kalundborg for ganske nylig, - hvor drikkevandet blev forurenet og folk syge ?
Sådanne historier bliver en af konsekvenserne af utætte vandledninger/kloakker vi kommer til at opleve langt oftere i fremtiden....
Jeg har repareret vandledninger i støbejern man kunne stikke hul i med en finger.... Skiftet måtte de ikke blive, - de skulle bare have en bandagemuffe - blev vandledningen utæt længere henne, - så endnu en bandagemuffe.....
Det er også en af konsekvenserne for at vandet stiger og stiger i pris, - tabet på vandværkernes ledninger er gastronomisk på landsplan - gastronomisk....(Og det tab skal vi forbrugere betale for)...
Prøv at tage med til et "vandværksmøde" hvis I har adgang til det, - der oplyser de hvor mange 10000 m3 vand anlægget taber om året i jeres kommune/område... - Skræmmende....
Forøvrigt har vi ca. 8 bars tryk her i parcellen