Jeg er helt ny til alt omkring fyr, da jeg indtil videre har haft brændeovn og elopvarmet vand. Nu er jeg igang med at købe et hus hvor der er installeret et gammelt oliefyr. Den tidligere ejer brugte ca. 30.000kr for at opvarme et 88m2 stort hus, hvilket lyder helt ekstremt (hun var handicappet og skulle have det ret varmt, lyder forklaringen). Der er nogle ting jeg skal have rettet op på omkring isolering, så det er ikke det jeg spørger til, men derimod håber jeg at jeg kan få hjælp til at vælge det rette alternativ til oliefyret, som jeg helt sikkert vil af med (økonomi og miljø selvfølgelig).
Som sagt er huset 88m2. Fyret står i bryggerset i øjeblikket, men der er en del udhuse, som måske kunne huse et nyt fyr - der er dog ingen skorsten der. Jeg har altså en del udenomsplads inklusiv en meget stor have og ingen umiddelbare naboer. Skal fyret stå inde (det kommer nok til at afhænge af omkostninger til etablering af fyrrum i et udhus) skal det fylde så lidt som muligt. Uden at have målt helt præcist op, vil jeg skyde på at det eksisterende fyr fylder ca. 100x70x170cm. et nyt fyr skal helst ikke fylde mere...
Jeg har adgang til gratis brænde og er vandt til arbejdet med at fyre i en brændeovn, som eneste varmekilde.
Lige nu har jeg tre scenarier i tankerne:
Brændeovn og elopvarmet vand - som jeg er vandt til i et meget dårligt isoleret hus. Brænde er jo gratis for mig og jeg plejer ikke at bruge alverden på at opvarme vand. Det er billigt og nemt at etablere. Da huset kun er 80m2 i grundplan og jeg ikke skal bruge de 8m2 ovenpå til andet end opbevaring, tænker jeg at en god bræneovn godt kan klare rumopvarmningen.
Pillefyr i stedet for oliefyr til centralvarme og varmt vand og en brændeovn til at supplere varmen med og at udnytte gratis brænde. Jeg ville dog gerne kunne slukke for fyret om sommeren, så måske bliver jeg nødt at have elopvarmet vand også?
Et brændefyr i stedet for oliefyr og måske en brændeovn for hyggens skyld. Jeg kan dog ikke finde så meget i denne retning, men det kan være at jeg ikke kigger det rigtige sted. Her har jeg det samme problem med at jeg gerne vil slukke om sommeren, men jeg kan jo bare lade være med at fyre ikke?
Et ord om solvarme. Jeg ville gerne have dette, men budgettet er ikke til det i første omgang (det ud som en meget stor investering). Derudover er det ikke muligt at sætte på huset - det ville skæmme helt ekstremt, medmindre det kunne lægges på et udhustag, men som sagt - det er desværre for stor en udskrivning i første omgang.
Så får I lige hvad der står i energirapporten om hvad oliefyret burde udskiftes med (de foreslår er stoker pillefyr), hvis det giver jer noget ekstra info

Nå, mine spørgsmål går mest på generelle råd omkring hvad jeg skal vælge, når jeg nu har adgang til gratis brænde. Men derudover vil jeg også gerne vide hvad jeg skal forvente at det vil koste mig? Jeg har f.eks kigget på en MGM, som ikke ser ud til at være så dyr som andre mærker, men der kan sagtens være noget jeg har overset?
Hvad ville I gøre, hvis I var mig? Og hvad skal jeg forvente det vil koste mig hvis fyret sættes inde og hvad skal jeg forvente hvis jeg sætter det i et udhus? Jeg ved godt at det er svært at gætte på pris, men hvad har det f.eks. kostet jer, hvis der er nogen med tilsvarende erfaringer?
På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Katten