Hey,
Vi er ved at istandsætte badeværelse her i ferie og skal i den forbindelse have lavet gulvvarme.
Da rummet er under 10 m2, så har jeg fået at vide (og læst mig til), at det bare skal gøres med en radiatorventil (evt. med fjernføler) i stedet for en gulvvarmekreds.
Gulvvarmeslangerne kommer til at ligge meget tæt på overfladen som består af fliser og skal derfor shuntes, så vi ikke får 60gr lige under fødderne.
Kan man gøre det som vist på billedet eller skal det forbindes på en anden måde?
Shunt og gulvvarme på badeværelse
-
- Stoker XII
- 13
- Mit fyr: Ekoheat 900
- Areal: 204
- Brændsel: Fågelfors 8mm
- Fremviser gerne i postnummer: 4840
- Dagligt forbrug: 10-15 kg
- Årligt forbrug: 5,5 tons
- Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
- Har takket: 1 gang
- Blevet takket: 4 gange
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!
Martin Lau
-
- Stoker XV
- 13
- Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
- Areal: 200
- Fremviser gerne i postnummer: 9330
- Geografisk sted: 9330 Dronninglund
- Har takket: 2 gange
- Blevet takket: 3 gange
Hej, jeg forstår ikke lige helt din tegning, men jeg vil forslå dig at "sløjfe" dine slanger, dvs at lave stor afstand mellem buerne og når du så kommer til enden, kører du den anden vej, i de mellemrum du har lavet. derved ender den "kolde" ende ved den varme og udjævner temp forskel. så vil jeg tro at du kan klare det med en returtermostat. Evt kan du ligge den varmeste del langs ydermuren, hvis huset ikke er for godt isoleret.
-
- Stoker XII
- 13
Jeg har ikke tegnet selve gulvvarmedelen. Det er egentlig kun shunttilslutningen jeg har tegnet.
Venlig hilsen
Martin Lau
Martin Lau
-
- Stoker XV
- 13
ok, men hvis du sløjfer dine slanger, tror jeg det er nok. vi har bare en returtermostat på vores badeværelse og det fungerer fintMartinLau skrev:Jeg har ikke tegnet selve gulvvarmedelen. Det er egentlig kun shunttilslutningen jeg har tegnet.
-
- Stoker XV
- 12
- Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
- Areal: 212+70
- Brændsel: Stampemøllen
- Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
- Årligt forbrug: 6 ton
- Geografisk sted: Sønderjylland
Øhhh... Vi har et lille gæstebadeværelse på 5 kvm, der har vi gjort som Aaen forslår og bare lavet en sløjfe ind - sløjfe ud. Eller en spiral om man vil. Det er sat på gulvvarmeshunten og styres af en trådløs termostat. Altså fuldstændig som de andre gulvsløjfer. Ingen problem what so ever...
Det er vel netop fordelen ved shunt og lav fremløbstemp.? At du ikke brænder træerne og lettere styrer varmen? Kan være folk er bange for den mindre modstand i en lille sløjfe vs. de store stue og køkken sløjfer?
Det er vel netop fordelen ved shunt og lav fremløbstemp.? At du ikke brænder træerne og lettere styrer varmen? Kan være folk er bange for den mindre modstand i en lille sløjfe vs. de store stue og køkken sløjfer?
/AJU
Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne
Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne

-
- Stoker XVII
- 17
- Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
- Areal: 154m2
- Brændsel: Brænde, sol , træpiller
- Årligt forbrug: 5,5 t pill
- Geografisk sted: 4295, Stenlille
- Har takket: 29 gange
- Blevet takket: 233 gange
Jeg tror i taler forbi hinanden.
Hvis du sætter en shunt ved badeværelset skal den bruge en pumpe (hermed en blandesløjfe) ellers løber vandet bare den forkerte vej gennem shunten.
Det jeg tror Aaen skriver er - drop shunt, læg dine slanger "rigtigt" og styr det med en retur termostat med fjernføler. ?
Så styrer den ikke temperaturen i rummet, men i gulvet.
Hvis du sætter en shunt ved badeværelset skal den bruge en pumpe (hermed en blandesløjfe) ellers løber vandet bare den forkerte vej gennem shunten.
Det jeg tror Aaen skriver er - drop shunt, læg dine slanger "rigtigt" og styr det med en retur termostat med fjernføler. ?
Mvh. Sophus
-
- Stoker XV
- 13
Ja, det var sådan set det jeg mente.Hjemme teori skrev:Jeg tror i taler forbi hinanden.

-
- Stoker XII
- 13
Super, men hvor sidder føleren så?
Eller har du ikke fjernføler på din?
Med hensyn til at trække slangerne i sløjfer, så er jeg ikke helt sikker på hvad du mener.
Lige som på billedet her eller på en måde? (det er en hurtig tegning, så undskyld manglende præcision
)
Eller har du ikke fjernføler på din?
Med hensyn til at trække slangerne i sløjfer, så er jeg ikke helt sikker på hvad du mener.
Lige som på billedet her eller på en måde? (det er en hurtig tegning, så undskyld manglende præcision

Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
Martin Lau
Martin Lau
Hvorfor køber du ikke bare en minishunt ? - så er problemet jo løst...MartinLau skrev:Hey,
Vi er ved at istandsætte badeværelse her i ferie og skal i den forbindelse have lavet gulvvarme.
Da rummet er under 10 m2, så har jeg fået at vide (og læst mig til), at det bare skal gøres med en radiatorventil (evt. med fjernføler) i stedet for en gulvvarmekreds.
Gulvvarmeslangerne kommer til at ligge meget tæt på overfladen som består af fliser og skal derfor shuntes, så vi ikke får 60gr lige under fødderne.
Kan man gøre det som vist på billedet eller skal det forbindes på en anden måde?
Du kan ikke undgå høj temp. i gulvet hvis du bruger en Returventil... - den føler på returvandet til anlægget, - og er fuldstændig ligeglad med fremløbstemperaturen...
En minishunt - er den rigtige løsning, - især hvis slangerne ikke ligger dybt nok