Ud over den ny vvb har jeg installeret 2 varmevekslere (U241R), således at jeg kan have een kreds separat til radiatorer og en anden kreds separat til gulvvarme. Jeg har lavet det således fordi jeg er i gang med en større renovering af hele huset, og i det mindste gerne vil have varmt vand hele tiden, samtidig med at husets opvarmning bliver forberedt for solvarme.
Cirkulationspumpen (Alfa 2) er "havnet" nederst i rørføringen, på returen til kedlen, som er en polsk fastbrændselskedel.
Vandsøjlemåleren har jeg anbragt i et tee lige over/før pumpen, dvs ca 40 cm over anlæggets laveste punkt.
Mit "problem" er, at når pumpen er igang "suger" den MvS-målerens visning ned på nul....
Når jeg slukker for pumpen suser nålen direkte op på 2,5 Mvs.
Er det normalt?
Kan jeg på nogen måde kontrollere flowet i min rørføring?
Rørføring er i 1" fra fyret og ca 2,5 meter lodret op til ekspansionsbeholderen, som sidder med varmelås på overetagen.
I dette lodrette rør har jeg et tee i etageadskillelsen som viderefører ca 3 meter hen og derefter ned til spiralen i vvb, derefter videre ned til de 2 varmevekslere i serie, så kommer vandsøjlemåler, cirkulationspumpe og til sidst ca 2 meter vandret tilbage til kedlens retur.
Dvs ingen ventiler, haner eller andet i rørføringen som evt vil kunne lave trykfald.
Alt lavet i 1", dog 3/4 omkring varmevekslere.
Jeg har kun haft gang i kedlen et lille døgns tid her i weekenden - pumpen kørte med 23 watt i auto, efter nogle timer.
Virker det normalt - eller har jeg en forstoppelse somewhere i kredsen?
På forhånd tak