Nu lægger jeg nok op til et stort emne, men jeg synes det er på tide at dem som sværmer så meget til varmepumper måske lige skulle kikke her.
Vi har et velfungerende pillefyr (Scotte) som vi fik installeret i stedet for et oliefyr, sidste år.
Men har man pillefyr, har jeg altid været tilhænger af et eller andet alternativt, hvis nu det lige svigter. (Weekend, snestorm, og hvad ved jeg) Så vi købte en Panasonic HE9 NKE varmepumpe og fik den installeret af autoriseret firma.
Det var her i sommers. Og jeg må lige sige,- nøj hvor var det dejligt at tænde for den i de dage vi havde det rigtigt varmt,- den kom virkelig til sin ret.

Men så blev det jo efterår og halvkoldt. Intet problem, tænkte jeg, vi har jo varmepumpen. Så den blev tændt i dagtimerne og slukket om aftenen inden vi gik i seng.
Næste morgen blev den tændt igen, men rigtig varme syntes jeg ikke det var. Vores termometer viste godt nok 22-23 grader, men det var "kold" varme. Og sad man i nærheden af den, så blæste det ned i hovedet på en. Og det tog lang tid inden der var varme,- og jo kun nedenunder, ikke på badeværelse og 1. sal.
Dens strømforbrug var tydeligt højt (Er tilmeldt "Min måler")

Kom til at tænke på at de kære politikere vil have os til at erstatte oliefyr mm., med varmepumper. Det fatter jeg ikke en brik af.
En nødløsning kan være en luft/luft varmepumpe,- men aldeles heller ikke mere. Den giver jo ikke ordentlig varme. (måske i sommerhuse)
For os der har pillefyr, er det efter min mening, kun en backup at have en luft/luft varmepumpe.